لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

«خوشبینی» خاویر سولانا به حل بحران لبنان


خاویر سولانا می گوید پس از ملاقات با نبی بری خوشبین تر از قبل است.
خاویر سولانا می گوید پس از ملاقات با نبی بری خوشبین تر از قبل است.

خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز دوشنبه دوازدهم ماه مارس متعهد شد که برای يافتن يک راه حل سياسی برای بن بست سياسی موجود لبنان تلاش کند.


آقای سولانا که سفر خاورميانه ای خود را آغاز کرده است با اشاره به اجلاس رهبران عرب که قرار است در ۲۸ ماه مارس برگزار شود گفت که بن بست وضعيت سياسی موجود، بهتر است تا زمان اجلاس برطرف شود.


خاوير سولانا در ادامه سفر خاورميانه ای خود، روز چهارشنبه با بشار اسد رييس جمهوری سوريه در دمشق نيز ديدار خواهد کرد.


مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با نبي، بری رييس پارلمان لبنان نيز گفت و گو کرد و پيش از سفر به مقصد بعدی، رياض، پايتخت عربستان سعودی، با فواد سينيوره، نخست وزير لبنان نيز ديدار خواهد کرد.


آقای سولانا گفت پس از ملاقات و مذاکره با نبي بری، متحد حزب الله، خوشبين تر از قبل است و افزود که نبيی بری قول کمک داده است.


خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت پس از ملاقات و مذاکره با نبي بری متحد حزب الله، خوشبين تر از قبل است و افزود که نبيل بری قول کمک داده است.

خاوير سولانا با اشاره به حضور گسترده اتحاديه اروپا در ساختار نيروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان گفت: اتحاديه اروپا در حد توان خود به حل مساله لبنان کمک خواهد کرد.


قرار نيست در زمان اقامت کوتاه آقای سولانا در لبنان توافقی حاصل شود، با اين حال او در نظر دارد که رهبران محلی را به تلاش برای يافتن يک راه حل موثر ترغيب کند.


عربستان سعودی و ايران، در آغاز ماه مارس توافق کردند که برای جلوگيری از گسترش اختلاف های فرقه ای در منطقه، تلاش کنند.


گفت و گوهای اخير رهبران لبنان اين اميد را ايجاد کرده که ميان اکثريت ائتلاف ضد سوری پارلمان لبنان و نمايندگان حزب الله که از سوی ايران و سوريه حمايت می شوند، توافقی حاصل شود.


در ماه نوامبر سال ۲۰۰۶ پس از آنکه سينيوره و متحدانش که مورد حمايت عربستان سعودی، فرانسه و ايالات متحده آمريکا هستند حاضر به پذيرفتن خواست های اپوزيسيون لبنان نشدند، اعضای این اپوزیسیون از کابينه لبنان استعفا دادند.


گروه حزب الله لبنان طی چند ماه گذشته خواستار استعفا دولت فواد سينوره، نخست وزير اين کشور و تشکيل دولت وحدت ملی شده است.


از سوی ديگر يکی از خواسته های کليدی ائتلاف در قدرت نيز، تشکيل دادگاهی برای رسيدگی به ترور رفيق حريری نخست وزير پيشين لبنان است.


بر پا کردن اين دادگاه به اکثريت آرا پارلمان نياز دارد، اما اپوزيسيون لبنان نگران است که چنين دادگاهی به يک ابزار سياسی تبديل شود.


تحقيق سازمان ملل متحد از جريان قتل رفيق حريری، از دست داشتن دمشق در اين قتل حکايت کرد.


دمشق اين اتهام را رد می کند.


XS
SM
MD
LG