لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

اعتراض نقاشان ايرانی به نمايش بدون اجازه آثارشان


ایران هنوز قانون کپی رایت را به رسمیت نشناخته است
ایران هنوز قانون کپی رایت را به رسمیت نشناخته است

در حالی که برنامه بررسی نقاشی و مجسمه سازی معاصر ايران در دهه های ۴۰ و ۵۰ از روز دوشنبه ۲۰ آذر در تهران آغاز شده است، چند نفر از هنرمندانی که آثارشان در اين برنامه حضور دارد، به آنچه «نمايش بدون اجازه» آثار خود خوانده اند، اعتراض کردند.


انجمن هنرمندان نقاش ايران و انجمن هنرمندان مجسمه ساز ايران اين برنامه را که شامل نمايشگاه و چند گردهمايی است، در «گالری تهران» در خيابان قدس برگزار می کنند و در آن آثار هنرمندانی مانند عليرضا اسپهبد، ليليت تريان، ايران درودی، علی اکبر صادقی، احمد عالی، مسعود عربشاهی، پرويز کلانتری، فرشيد مثقالی، علی اصغر محمدی، مرتضی مميز و محسن وزيری مقدم به نمايش گذاشته شده است.


اما در حالی که برنامه دومين روز برگزاری خود را سپری می کرد، چند تن از نقاشان و مجسمه سازان به نمايش آثار خود اعتراض کردند.


عليرضا اسپهبد نخستين کسی بود که به درج نامش در فهرست حاضران در نمايشگاه اعتراض کرد. او به روزنامه اعتماد ملی گفت: «کسی از من برای نمايش آثارم در اين نمايشگاه اجازه نگرفته بود. از اين رو وقتی کارت دعوت را ديدم که در آن اسمم در فهرست شرکت کنندگان درج شده، تعجب کردم.»


محسن وزيری مقدم برگزار کنندگان برنامه بررسی نقاشی و مجسمهسازی معاصر ايران در دهههای ۴۰ و ۵۰ را به تهيه آثارش از منبع مجهول متهم کرده است.


البته آقای اسپهبد به بی توجهی برگزار کنندگان به چند هنرمند ديگر فعال در دهه های ۴۰ و ۵۰ هم انتقاد کرد:«آيا نقاشانی مثل پروانه معتمدی يا سهيلا شهلاپور اين حق را نداشتند که در اين نمايشگاه باشند؟ آيا اينها را نبايد نقاشان تاثيرگذار دهه ۴۰ و ۵۰ بدانيم؟»


اين هنرمند نقاش به عدم عضويتش در انجمن هنرمندان نقاش ايران اشاره کرد و گفت: «من عضويتی در اين انجمن ندارم و بالطبع از کمک هايی که به اعضای آن می شود محروم هستم. حتی هيچ گونه بيمه ای ندارم! پس چرا بايد از ناممم بهره برداری بکنند؟»


اما به جز عليرضا اسپهبد، محسن وزيری مقدم نقاش و مجسمه ساز مدرنيست ايرانی هم نسبت به نمايش بدون اجازه آثارش در نمايشگاه به شدت اعتراض و حتی برگزار کنندگان را متهم کرد که آثار دزديده شده اش را از منبع مجهولی به دست آورده اند.


آقای وزيری مقدم به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفت:« در حالی که من به کسی چنين کاری را نفروخته و هديه هم نکرده ام، آثار ارائه شده در اين نمايشگاه از چه منبعی به دست آمده است؟»


به گفته او، بسياری از آثارش ۲۲ سال پيش همزمان با تخريب منزلش به سرقت رفته اند.


هنرمند ۸۳ ساله ايرانی که در ايتاليا اقامت دارد و هفته پيش برای شرکت در يک همايش به ايران آمده است، پيش از اين هم جدال هايی را به خاطر آثارش با شهرداری تهران تجربه کرده بود.


اعتراض ها در حالی ابراز می شود که برگزار کنندگان برنامه بررسی نقاشی و مجسمه سازی معاصر ايران در دهه های ۴۰ و ۵۰ در روز اول مراسم اعلام کردند که آثار به نمايش درآمده را از خود هنرمندان يا گالری داران مشهور به امانت گرفته اند.


در اين برنامه سخنرانی هايی با موضوع «بررسی آثار هانيبال الخاص»، «مروری بر هنر دهه ۴۰ و ۵۰»، «فضای روشنفکری دهه ۴۰ و ۵۰»، «بررسی آثار مارکو گريگوريان» و «بررسی آثار محسن وزيری مقدم» انجام می شود.


در حالی که گردهمايی ها روز ۲۸ آذر به پايان می رسد، نمايشگاه تا ۳۰ آذر برپا خواهد بود.


XS
SM
MD
LG