لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

کالبد شکافی غير عادی جاسوس سابق


الکساندر ليتوينينکو در سال 1998
الکساندر ليتوينينکو در سال 1998

پزشکان قانونی، برای کالبد شکافی جسد افسر سابق سازمان جاسوسی شوروی کا. گ. ب.، مجبور به انجام يک کالبد شکافی غير معمول شده اند.


به گفته مقام های بريتانيايی، کالبد شکافان، برای پيشگيری از آلوده شدن به ماده راديو اکتيوی که از جسد الکساندر والتروويچ ليتويننکو ساطع می شود، پوشش های حفاظت ويژه ای بر تن دارند.


ليتويننکو هفته گذشته درلندن در پی مسموميت ناشی از ماده راديو اکتيو پلونيوم ۲۱۰ جان سپرد.


مقام های بريتانيايی، روز جمعه از مرگ فرد ديگری خبر دادند که با پلونيوم ۲۱۰ مسموم شده يود. هويت اين فرد مشخص نيست، اما رسانه ها از مردی به نام ماريو اسکارملا در اين رابطه نام برده اند که گويا رابط جاسوس سابق بوده است. اين فرد پيش از مسموم شدن ليتوينينکو، با وی در رستورانی غذا خورده بود.


پليس اميدوار است با کالبد شکافی آقای ليتوينينکو ۴۳ ساله، بتواند منشا پلونيوم را بيابد . البته اين منشا تنها می تواند مشخص کند که آيا پلونيوم از راکتور هسته ای به دست آمده يا از آزمايشگاه ها حاصل شده است.
با اين حال اين بدين معنی نيست که می توان عامل يا عاملان را مشخص کرد.


جاسوس سابق در این نامه، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را عامل مرگ خود معرفی کرده است

ليتوينينکو از منتقدان دولت ولاديمير پوتين و شخص وی بود و به خصوص در مورد اعمال دستگاه های امنيتی روسيه در چچن بارها اعلام نارضايتی کرده بود.


مرگ الکساندر ليتوينينکو، به عقيده عده زيادی از مخالفان ولاديمير پوتين و دوستان نزديک اين جاسوس سابق، به وسيله کرملين برنامه ريزی و اجرا شده است. کرملين اين ادعا را رد می کند.


سرگئی لاوروف وزير امورخارجه روسيه روز جمعه ۳۱ نوامبر به خبرنگاران گفت منتظر دريافت نتيجه تحقيقات مسئولان بريتانيايی در باره مرگ ليتوننکو است.


آقای لاوروف افزود روسيه آماده پاسخ دادن به هر مساله ای در اين زمينه است.


روز جمعه هم چنين شرکت هواپيمايی بريتيش ايرويز خبر داد که يکی از هواپيماهای اين شرکت که در ارتباط با جستجو برای يافتن رد مواد راديو اکتيو کنترل شده بود، آلودگی ندارد و به زودی به لندن بازمی گردد.


نشانه هايی از پلونيوم ۲۱۰ در دو هواپيمای ديگر بريتيش ايرويز يافته شده است.


ماده رادیواکتیو پلونیوم ۲۱۰ در بدن ليتوينينکو، معادل يک ترليون برابر سيانور عمل کرده است

بر پايه محاسبه کارشناسان، با احتساب وزن آقای ليتوينينکو، ميزان ماده پلونيوم در بدن او، معادل يک تریليون برابر سيانور عمل کرده است.


خوردن يا بوييدن حتی يک دهم ميزان پلونيوم موجود بدن ليتوينينکو، به طور معمول قادر است انسان را در عرض بيست روز از پا در آورد.


ماری و پی ير کوری در سال ۱۸۹۸، ماده پلونيوم را کشف و آن را به نام کشور لهستان نام گذاری کردند. دختر ماری و پی ير کوری که خود يک دانشمند بود، در سال ۱۹۵۶، بر اثر ابتلا به سرطان خون در گذشت.


اين سرطان در نتيجه تماس با ماده پلونيومی بود که او در کودکی با آن در تماس قرار گرفته بود.


پلونيوم نيز مانند اورانيويم، رادون و راديم، از خود ذراتی موسوم به ذرات آلفا ساطع می کند.




XS
SM
MD
LG