لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

آمریکا: اتهام به ایرانی- آمریکایی ها بی پایه است


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید اتهام ها علیه ایرانی آمریکایی ها، بی اساس است
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید اتهام ها علیه ایرانی آمریکایی ها، بی اساس است

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه ۱۱ ژوئيه، ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر در دست داشتن اطلاعات جديد در مورد پرونده دو آمريکايی ايرانی تبار بازداشت شده را بی پايه خواند و از تهران خواست این افراد را بی درنگ آزاد کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت: «اين افراد، به ويژه در مورد مشخص خانم اسفندياری، افرادی هستند که به دنبال ايجاد پل های ارتباطی ميان مردم ايران و مردم آمريکا و جهان خارج بوده اند. هيچ دليلی برای ممانعت از خارج شدن اين افراد از ايران وجود ندارد. من نمی دانم انگيزه دولت ايران از اين کار چيست، اما به هر حال اين افراد بايد بتوانند به کشور خود بروند و با خانواده های خود ديدار کنند.»


تحقيقات در مورد اسفندياری و تاجبخش ادامه دارد»


سخنگوی قوه قضاييه روز سه شنبه ۱۹ تير ماه، در ارتباط با وضعيت هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، دو پژوهشگر با تابعيت ايرانی- آمريکايی، گفت: «يک سری ادله جديد مطرح شده که تحقيقات در مورد اين موارد از سوی بازپرس پرونده ادامه دارد.»


این ها (ایرانی آمریکایی های بازداشت شده)، افرادی هستند که به دنبال ايجاد پل های ارتباطی ميان مردم ايران و مردم آمريکا و جهان خارج بوده اند
سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا

آقای جمشيدی در روز هشتم خرداد گفته بود که هاله اسفندياری «به اتهام اقدام عليه امنيت کشور از طريق فعاليت های تبليغی و جاسوسی به نفع بيگانگان» دستگير شده و در بازداشت است.


به گفته سخنگوی قوه قضاييه، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی «شاکی پرونده هاله اسفندياری» است.


عليرضا جمشيدی همچنين اتهام های مشابه ای را متوجه کيان تاجبخش دانسته و گفته بود:«اين تبعه ايرانی – آمريکايی نيز در بازداشت بسر می برد.»


هاله اسفندياری، مدير برنامه خاور ميانه مرکز مطالعات وودرو ويلسون در واشنيگتن که برای ديدار با مادر بيمار خود به تهران رفته بود، تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی دارد و روز ۳۰ دسامبر توسط افراد مسلح به چاقو بازداشت شده است.


کيان تاجبخش نيز از مشاوران موسسه «اپن سوسايتی – Open Society» يا «جامعه باز» در تهران است که در تاريخ حدود ۱۱ می ، ۲۱ ارديبهشت «ربوده» شد و همکاران و خانواده، او ظرف يک هفته بعد از ناپديد شدن وی، از زندانی شدن او مطلع شدند.


موضوع ناپديد شدن مامور پيشين اف بی آی


شان مک کورمک همچنين به موضوع ناپديد شدن رابرت لوينسون، مامور سابق FBI در ايران اشاره کرد و گفت که آمريکا از راه های گوناگونی تلاش کرده است به اطلاعات بيشتری در مورد بازداشت اين فرد دست يابد.


رابرت لوينسون برای آخرين بار در روز هشتم ماه مارس در هتلی در جزيره کيش ديده شده و برخی گزارش های تاييد نشده حاکی است که وی از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران بازداشت شده است، اما تهران در موضع گيری رسمی اعلام کرده که نه تنها وی بازداشت نشده، بلکه دولت ايران در تلاش است تا وی را پيدا کند.


پيش از اين، همسر آقای لوينسون در نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران از وی درخواست کرد که برای پيدا شدن همسرش به او کمک کند چرا که خانواده وی در آمريکا، در اضطراب و نگرانی به سر می برند.


XS
SM
MD
LG