لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

اتهامات تازه وزیر علوم به دانشجویان ستاره دار


وزیر علوم دانشجویان ستاره دار را به فساد اخلاقی متهم کرده است.
وزیر علوم دانشجویان ستاره دار را به فساد اخلاقی متهم کرده است.


وزيرعلوم جمهوری اسلامی،جمعه گذشته درديدار با تشکل های دانشجويی نزديک به دولت، دانشجويان محروم از ادامه تحصيل که به دانشجويان ستاره دار شهرت دارند را به فساد اخلاقی متهم کرد.


محمد مهدی زاهدی گفت«افراد رد صلاحيت شده در پرونده خود سه سال زندان، شلاق، تجاوز به ناموس مردم ودیگر موارد را داشته اند».


آقای زاهدی در حالی وجود دانشجويان ستاره دار را تاييد می کند که پيشتر و در سخنانی که اواخر آبان ماه در خبرگزارمهر از او منتشر شد، وجود هرگونه دانشجوی ستاره داررا تکذيب کرده بود.


همزمان با انتشاراتهام تازه وزير علوم به دانشجويان، خبرگزاری ادوار نيوز، ارگان سازمان ادوار تحکيم وحدت، به نقل از فعالان دانشجويی ممنوع از تحصيل در دوره کارشناسی ارشد«اظهارات وزير علوم را تکذيب وآن رامصداق بارز افترا و توهين دانسته» است.


دانشجويان ستاره دار به ادوارنيوز گفته اند که«شکايت خود نسبت به اين اظهارات را از طريق مراجع قضايی پی گيری خواهند کرد».


اتهام تازه به دانشجويان


وزيرعلوم جمهوری اسلامی در ديدار با «نمايندگان جامعه اسلامی دانشجويان،بسيج دانشجويی، اتحاديه انجمنهای اسلامی دانشجويان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجويی، مجمع صنفی نشريات دانشجويی، جنبش اعتدال اسلامی و سازمان اسلامی دانشجويان ايران» اتهامات تازه برعلیه فعالان جنبش دانشجويی رامطرح کرد.


در این جلسه هيچ نماينده ای از انجمن های اسلامی دانشجويان و دفتر تحکيم وحدت، قديمی ترين تشکل های دانشجويی کشور، حاضر نبودند.


به گزارش خبرگزاری فارس، آقای زاهدی در خاتمه اين ديدار«طرح دانشجويان ستاره دار را ناشی از عدم کار تبليغاتی و رسانه های وزارت علوم » دانسته و گفته است:«اين قانون از قوانين و مقرراتی بوده که از زمان دولت آقای خاتمی بوده و هرسال اجرا مي شده است».


وزیر علوم تاکید کرده است که مرجع رد صلاحیت دانشجویان محروم از از ادامه تحصيل وزارت علوم نيست

وزير علوم به تشريح ستاره های درج شده در کارنامه تعدادی از دانشجويان کارشناسی ارشد پرداخته و گفته است :«دو ستاره يعنی کسی که فرم گزينش يا معرف خود را پر نکرده و يک ستاره مربوط به کسانی است که به دلايل مختلف از جمله تقلب، مشکل اخلاقی ودیگرموارد به کميته انضباطی معرفی شده اند و اين ها چيز جديدی نيست که ما ايجاد کرده باشيم».


آقای زاهدی در همين حال گفته مرجع سه ستاره کردن دانشجويان محروم از ادامه تحصيل وزارت علوم نيست.


خبرگزاری مهر در روز بيست و ششم آبان ماه گذشته به نقل از زاهدی نوشته بود:«تجمع دانشجويانی که خود را سه ستاره می خوانند، در مقابل وزارت علوم صرفاً جوسازی سياسی بود و وجود اين دانشجويان را به شدت تکذيب می کنم».


وزارت علوم و مرجع رد صلاحيت ها


به رغم اتهامات اخلاقی که وزير علوم جمهوری اسلامی ديروز در ديدار با تشکل های دانشجويی نزديک به دولت به فعالان دانشجويی نسبت داد،دانشجويان ستاره داری که تاکنون اسامی آنها اعلام شده همه از اعضای تشکل های دانشجويی منتقد دولت هستند.


مهدی امينی زاده ( دانشگاه مفيد قم )، پيمان عارف (دانشگاه تهران)،حامد حسن دوست ( دانشگاه تربيت معلم)،عزت الله تربتی نژاد ( دانشگاه کردستان) ، محمد زمانی ( دانشگاه زنجان) و توحيد علی زاده ( دانشگاه تهران) از جمله فعالان سرشناس جنبش دانشجويی در سال تحصيلی ۸۴-۸۵ از جمله دانشجويان ستاره دار هستند.


در سال تحصيلی ۸۵-۸۶ نيز ياشار قاجار( دانشگاه تبريز)، زهرا جانی پور(دانشگاه همدان)، حنانه عزيزی (علامه طباطبايی)، روزبه رياضی مقدم ( دانشگاه اميرکبير)، سيامک کريمی ( دانشگاه همدان)، محسن فاتحی(دانشگاه تهران)، غريب سجادی(دانشگاه علامه طباطبايی)، منصور عزتی( دانشگاه صنعتی اصفهان)، سعيد اردشيری ( دانشگاه کرمان)، شورش مرادی( دانشگاه کردستان) و سالار ساکت ( دانشگاه کردستان) از جمله فعالان دانشجويی در تشکل های منتقد دولت هستند که به رغم قبولی در مراحل علمی،صلاحيت آنها برای ادامه تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد رد شده است.


دانشجويان ستاره داری که تاکنون اسامی آنها اعلام شده همه از اعضای تشکل های دانشجويی منتقد دولت هستند

اگر چه رد صلاحيت اين دانشجويان توسط «هيات گزينش مرکزی»در کارنامه آنها درج شده ،اما بر اساس شواهد و اسناد اعلام شده مرجع رد صلاحيت اين دانشجويان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است،چنان که وزير علوم نيز در سخنان خود تاييد کرد که «مرجع سه ستاره کردن دانشجويان محروم از ادامه تحصيل وزارت علوم نيست».


سازمان ديده بان حقوق بشر يک ماه پيش در گزارش مفصلی که در باره «منع دانشجويان ايرانی از حق آموزش» به نامه کتبی که در پاسخ به تقاضای تجديد نظر خواهی يکی از دانشجويان محروم شده از تحصيل، نوشته شده و نسخه ای از آن در اختيار سازمان ديده بان حقوق بشر قرار گرفته، اشاره کرده بود.


در اين نامه سيد مرتضی نور بخش رئيس هيات مرکزی گزينش دانشجو و استاد در وزارت علوم ، تحقيقات و فناوری نوشته است :« پس از دريافت پاسخ استعلام وزارت اطلاعات، نامبرده فاقد صلاحيت لازم جهت ادامه تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد شناخت شد و در نتيجه رای مردود ايشان به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد».


اتهامات روز گذشته وزير علوم به دانشجويان در حالی عنوان شد که دانشجويان محروم از تحصيل،پيشتر و در جريان تجمع خود در برابر وزارت علوم که بيست و سوم آبان ماه گذشته برگزار شد،اعلام کردند:«ما صرفا می‏خواهيم ادامه تحصيل بدهيم و از مسوولان می‏خواهيم همانطور که فرزندان آنها حق ادامه تحصيل دارند، به ما نيز چنين اجازه‏ای داده شود».


XS
SM
MD
LG