لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

«فشار بر دانشجويان بازداشتی برای گرفتن اعتراف»


بر دانشجویان بازداشت شده، برای گرفتن «اعتراف» فشار وارد می شود
بر دانشجویان بازداشت شده، برای گرفتن «اعتراف» فشار وارد می شود

خانواده مجيد توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری که ۸۲ روز است در زندان اوين در بازداشت هستند، می گويند اين زندانی ها، زير فشار شديدی برای «اعتراف کردن» قرار دارند.


این درحالی است که روز چهارشنبه، غلامحسن محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که دانشجویان بازداشت شده، در زندان شکنجه نشده اند و هیچ برخورد خشنی با آنها صورت نگرفته است.


اين سه دانشجو از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير هستند که به اتهام چاپ مطالب موهن و توهين به مقدسات جمهوری اسلامی در نشريات دانشجويی امير کبير بازداشت شده اند. در حالی که اين دانشجويان و برخی فعالان دانشجويی ديگر معتقدند لوگوی اين نشريات جعل شده است و اين مطالب را مسوولان نشريات دانشجويی منتشر نکرده اند.


بسياری از فعالان دانشجويی اين گونه برخوردها با دانشجويان دانشگاه امير کبير را نتيجه برخورد اعتراضی اين دانشجويان در بيستم آذر ماه سال گذشته هنگامی که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران قدم به اين دانشگاه گذاشت، می دانند.


منابع دانشجويی، خبر از اعمال فشار ماموران امنيتی جمهوری اسلامی به مجيد توکلی می دهند تا اين عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير در مقابل دوربين های تلويزيون اعتراف کنند.


برادر مجيد توکلی، در گفت و گو با راديو فردا از ملاقات پدرش با مجيد توکلی خبر می دهد و از وضعيت نامساعد جسمی وی ابراز نگرانی می کند.


او می گويد: « وزير اطلاعات گفته است که دانشجويان شکنجه نشده اند. من می خواهم بدانم ايشان روی چه حسابی می گويند که اين دانشجويان شکنجه نشده اند. در حالی که پدر من از وقتی با برادرم ملاقات کرد، بيمار شده است.»


برادر اين فعال دانشجويی در ادامه از آنچه پدرش از وضعيت مجيد توکلی برايش تعريف کرده می گويد و اضافه می کند که پدرش به دليل مشاهده وضعيت جسمی نامساعد برادرش بيمار شده است: « دلم می خواست پدرم را روزی که از تهران به شيراز بازگشت می ديديد. او اصلا باور نمی کرد که برادرم اينقدر تحت فشار و شکنجه باشد. آن طور که پدرم می گويد وضعيت مجيد واقعا وخيم است. احسان منصوری هم همينطور است. مادر او فقط گريه می کرد. حالت صورت برادرم خيلی وخيم بود. اعتصاب غذا هم کرده است، ضعيف شده است. اعتصاب غذای او به اين دليل است که بی گناه است و به زور می خواهند از آنها به دليل کاری که نکرده اند، اعتراف بگيرند. »


او در ادامه می افزايد برادر وی به پدرش گفته که بيست و چهار ساعت از او بازجويی می کنند تا اعتراف کند که توهين به مقدسات جمهوری اسلامی را در نشريات دانشجويی چاپ کرده است.


کبودی روی بدنش بوده است، زير چشم هايش سياه بوده، سرش شکسته است. ماموران پايشان را روی سر اين دانشجويان می گذارند، آن ها را مدت های طولانی سرپا نگاه می دارند. اين چيزهايی بوده که مسلم بوده و پدرم به چشم خود ديده است
برادر یکی از دانشجویان بازداشت شده

در ادامه مجيد توکلی درباره آثار شکنجه بر روی بدن برادرش می گويد:« کبودی روی بدنش بوده است، زير چشم هايش سياه بوده، سرش شکسته است. ماموران پايشان را روی سر اين دانشجويان می گذارند، آن ها را مدت های طولانی سرپا نگاه می دارند. اين چيزهايی بوده که مسلم بوده و پدرم به چشم خود ديده است.»


برادر مجيد توکلی در ادامه می گويد مقامات قضايی به نامه های متعدد خانواده های دانشجويان پاسخ نداده اند و می افزايد: « هنوز جوابی به ما داده نشده و ما تعداد زيادی نامه به مقامات و رييس قوه قضاييه نوشته ايم.هيچ کس تا کنون به ما جوابی نداده است. اکنون هم حدود دو هفته از اعتصاب غذای اين سه دانشجو می گذرد و ما نگران هستيم و بعيد می دانيم تا کنون زنده مانده باشد. زيرا آن طور که پدرم می گويد وضع برادرم خيلی وخيم بوده است.»


برادر مجيد توکلی در ادامه به راديو فردا می گويد هيچ نشانه ای از عدالت و مهر ورزی محمود احمدی نژاد، شعاری که از سوی رييس جمهوری ايران تکرار می شود، تا کنون در برخورد با دانشجويان نديده است و می افزايد: « ما می خواهيم عدالت و مهر ورزی که اين همه در جامعه درباره آن صحبت می کنند و ظاهرا می گويند هست که ما تا کنون نديده ايم، درباره دانشجويان اعمال شود. مادر و پدرم به شدت نگران هستند اما همين يک ديدار که پدرم با برادرم داشت موجب شد مادرم پس از نزديک هشتاد روز يک شب گريه نکند. خانواده های ديگر هم همين وضعيت را دارند اما هيچ کس به داد ما نمی رسد.»


برادر اين فعال دانشجويی همچنين از تهديد خانواده خود توسط نيروهای امنيتی می گويد:« تا ما صحبت می کنيم، سريع ما را تهديد می کنند. اکنون که من با شما صحبت می کنم، خطر تهديد دوباره برای خانواده من است.»


برادر مجيد توکلی در گفت و گو با راديو فردا می گويد مقامات زندان اوين از برادرش خواسته اند در مقابل دوربين اعتراف کند و می افزايد: « تا اين ساعت برادرم را مجبور کرده اند که اعتراف کند اما او تا کنون قبول نکرده است.»


از سوی ديگر محمد علی دادخواه، حقوقدان و وکيل مدافع مجيد توکلی و برخی ديگر از دانشجويان بازداشت شده، می گويد در نظام حقوقی ايران هر نوع اقرار که از طريق شکنجه و فشارهای روانی اخذ شود، اعتبار قضايی ندارد.


او می افزايد: « در مواردی که خلاف اين موضوع عمل شده است، ما هيچ حجت و دليل و اعتباری نمی توانيم به چنين اقراری قائل شويم. فارغ از اين، شکنجه در نظام بين المللی مردود و محکوم است و هرگز نمی توانيم يک پرونده را بر مبنای اقاريری که بوسيله شکنجه و آزار متهم تهيه شده، قرار دهيم.»


محمد علی دادخواه در ادامه می گويد تاکنون به او اجازه داده نشده با موکلانش ديدار کند.


از سوی ديگر خانواده های ۱۶ دانشجوی بازداشت شده عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت و ادوار تحکيم وحدت در سه نامه سرگشاده به رييس دادگستری تهران، رييس دادسرای دادگاه انقلاب اسلامی و رييس کميسيون اصل نود مجلس شورای اسلامی، از وضعيت بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده و ضمن اينکه خواستار اعلام اتهام و محل نگهداری آنها شده اند، از اين مقامات خواسته اند امکان ملاقات آنها با فرزندانشان را فراهم کنند.


XS
SM
MD
LG