لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

کاريکاتور رهبر ایران و اوضاع بحرانی دانشگاه امير کبير


صحنه ای از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه امیر کبیر تهران
صحنه ای از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه امیر کبیر تهران

با انتشار نسخه هايی از نشريات حاوی کاريکاتور علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، که دانشجويان آن ها را جعلی و «توطئه کثيف نهادهای نظامی» ناميده اند، اوضاع دانشگاه اميرکبير بحرانی گزارش می شود.


به گزارش خبرگزاری ها، حوالی ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۰ ارديبهشت، چهار نشريه دانشجويی در دانشگاه پلی تکنيک تهران توزيع شده که حاوی کاريکاتور علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است و در آنها به او انتقاد تندی شده است.


به گزارش خبر گزاری ايسنا، «عصر روز دوشنبه جمعی از دانشجويان دانشگاه اميرکبيردر اعتراض به آن چه آن را انتشار مطالب و کاريکاتور موهن در چهار نشريه دانشجويی اين دانشگاه می‌خواندند، تجمع کردند».


اين خبرگزاری در عين حال تاکيد کرد «دست‌اندرکاران انتشار اين نشريات اعلام کرده‌اند که مطالب ياد شده با سوءاستفاده از لوگوی اين نشريات منتشر شده و متقابلا تجمع ديگری را برگزار کرده‌اند».


ايسنا به نقل از موسوی، يکی از اعضای بسيج دانشگاه اميرکبير خبر داد «در حال نامه‌نگاری با مراجع قم و پيگيری از طريق دفتر آيت‌الله هاشمی شاهرودی هستيم تا اين افراد به اشد مجازات برسند و حتما از دانشگاه اخراج شوند».


عضو بسيج دانشجويی دانشگاه امير کبير محتوای نشريات منتشر شده را توهين به اسلام و مبانی حکومت جمهوری اسلامی عنوان کرد.


اين خبرگزاری در عين حال از قول نماينده مديران مسوول در کميته ناظر بر نشريات دانشجويی دانشگاه اميرکبير درباره انتشار کاريکاتور از سوی برخی نشريات دانشجويی گزارش داد: «گفته می‌شود اين توهين به مقدسات و ائمه‌ی اطهار است؛ در حالی که هيچ يک از مديران مسوول نشريات دانشجويی که اين اتفاق برای آنها افتاده در جريان نبوده‌اند».


تکذيب مديران مسئول چهار نشريه دانشجويی


همزمان مديران مسئول اين چهار نشريه دانشجويی در اطلاعيه ای انتشار چنين مطالبی را از سوی خود، تکذيب کردند.


پويان محموديان مدير مسئول نشريه ريوار، مجيد شيخ پور مدير مسئول نشريه سر خط، احمد قصابان مدير مسئول نشريه سحر و مقداد خليل پور مدير مسئل نشريه آتيه، در اطلاعيه خود خطاب به دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک تهران اعلام کردند که «عده ای با جعل عنوان مدير مسئول و لوگوی تعدادی از نشريات دانشجويی مستقل دانشگاه، اقدام به پخش تعداد معدودی نشريه جعلی نمودند. اين نشريات که در آنها به صورت کاملاً آشکار و با ادبياتی مبتذل به ساحت پيامبر، ائمه اطهار و مقامات عالی رتبه نظام شده است، بلافاصله توسط دانشجويان فعال از سطح دانشگاه جمع آوری گرديد».


مديران مسئول اين چهار نشريه دانشجويی اين اقدام را توطئه ای از پيش طراحی شده خوانده و اعلام کردند: اين اقدام «آشکارا حاکی از يک پروژه امنيتی برای برخورد با فعالين دانشجويی در اين ايام می باشد و از روی آن به سادگی می توان متوجه شد که چه کسانی نشريات جعلی را منتشر و پخش نموده اند».


«نمايشنامه کثيف»


در همين حال خبرگزاری ايلنا به نقل از علی صابری، دبير تشکيلات انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه اميرکبير گزارش کرد: « مديران مسوول اين چهار نشريه و اعضای انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه اميرکبير، انتشار اين نشريات با چنين مطالبی را رد می‌‏کنند و آن را منتسب به افرادی می‌‏دانند که در صدد حذف نشريات منتقد و تخريب چهره انجمن اسلامی منتخب دانشجويان هستند».


مديران مسوول اين چهار نشريه و اعضای انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه اميرکبير، انتشار اين نشريات با چنين مطالبی را رد می‌‏کنند و آن را منتسب به افرادی می‌‏دانند که در صدد حذف نشريات منتقد و تخريب چهره انجمن اسلامی منتخب دانشجويان هستند

اين عضو انجمن اسلامی دانشگاه امير کبير،در عين حال گفت: «آنها که داعيه دينداری دارند، با انتشار مطالب موهن و توهين به مقدسات اسلامی و مقامات نظام در تلاش برای تخريب انجمن اسلامی و امنيتی کردن فضای دانشگاه هستند».


همچنين عباس حکيم‌‏زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشجويان دانشگاه اميرکبير با محکوم کردن اين اقدام، گفت: در درگيری‌‏های صورت گرفته بنده، پويان محموديان، مجيد شيخ‌‏پور و مازيار کريمی مورد ضرب و شتم قرار گرفتيم و همه به بيمارستان منتقل شديم.
وی گفت: «حال مازيار کريمی به حدی بد بود که وی را با آمبولانس به بهداری منتقل کردند».


در همين حال سايت اينترنتی سازمان دانش آموختگان در گزارشی از انتشار همزمان چهار نشريه دانشجويی با مطالبی يکسان و کاريکاتورهای رهبر جمهوری اسلامی، آن را «نمايشنامه کثيف نهادهای شبه نظامی و امنيتی بر ضد دانشجويان پلی تکنيک» اعلام کرد و نوشت: «بعد از پخش اين نشريات در داخل دانشگاه توسط عوامل اطلاعات و بسيج، با برنامه ای از پيش طراحی شده همه نيروهای هوادار بسيج به دفتر رياست دانشگاه ريخته اند و خواستار اخراج کليه اعضای انجمن از دانشگاه شده و در بيانيه ای خواستار بازداشت همه اعضای انجمن شدند».


ضرب و جرح دانشجويان لرستان با چاقو


دوشنبه ۱۰ ارديبهشت،خبرگزاری ها ضرب و جرح چند دانشجوی دانشگاه لرستان در محوطه دانشگاه از سوی افراد غيردانشجو خبر دادند.


نصيری، دبير شورای صنفی دانشگاه لرستان با «اراذل و اوباش» خواندن افرادی که دانشجويان را در محوطه دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار دادند، در اين باره به خبرگزاری ها گفت: « ظهر دوشنبه حدود ۱۰ نفر از اراذل و اوباش با همراهی يکی از دانشجويان با ورود به صحن اصلی دانشکده علوم پايه دانشگاه لرستان اقدام به برخورد فيزيکی و ضرب و جرح چند دانشجو با چاقو کردند که دو تن از اين اراذل و اوباش توسط دانشجويان دستگير و به نيروهای حراست دانشگاه تحويل داده شد و حراست نيز آنها را به پليس ۱۱۰ تحويل داد».


در همين حال دکترصادقی رييس دانشگاه لرستان در مصاحبه با خبرگزاری ايسنا ضمن تاييد حمله به دانشجويان گفت: «متاسفانه ورودی محوطه دانشکده علوم پايه دانشگاه با سازمان ميراث فرهنگی مشترک است و افراد غيردانشجو نيز می‌توانند از طريق محوطه سازمان ميراث فرهنگی وارد دانشگاه شود».


وی با محکوم کردن ضرب و شتم و برخورد فيزيکی در محيط دانشگاه، ريشه اين اتفاق را مربوط به اختلافات پيش آمده بين اعضای شورای صنفی دانشجويان دانست و گفت: «متاسفانه عده‌ قليلی از اعضای شورای صنفی که نمی‌خواهند اکثريت شورا با رياست دانشگاه گفت‌وگو کند و عده‌ای تندرو که به برخی افراد سياسی نيز وابستگی دارند،در صدد افزايش اختلافات هستند و اين حادثه را سبب شده‌اند».


او درباره برخورد با عاملان اين حادثه گفت: «در صورت وجود شکايت از سوی دانشجويان، به شکايت آنها در کميته انضباطی رسيدگی می‌شود».


رئيس دانشگاه لرستان تامين امنيت اين دانشگاه را مستلزم همکاری سازمان ميراث فرهنگی دانست و در عين حال از بازداشت و تحويل دو تن از اين افراد اظهار بی ‌اطلاعی کرد.


واکنش دفتر تحکيم وحدت


دفتر تحکيم وحدت نيز غروب دوشنبه با انتشار اطلاعيه ای وقايع دانشگاه‌‏های لرستان و اميرکبير را محکوم کرد.


انتشار اين کاريکاتورها در ظهر دوشنبه که اوضاع دانشگاه امير کبير را نا آرام کرد، در حالی صورت می گيرد که روزنامه کيهان در شماره روز يکشنبه خود از «انتشار کاريکاتور موهن» در دانشگاه علامه خبر داده بود

در اين اطلاعيه که از سوی خبرگزاری ها منعکس شد، دفتر تحکيم با اشاره به اظهارات يک روز قبل وزير ارشاد اسلامی اعلام کرد: «وزير ارشاد دولت نهم در حالی ديروز به اتهام ‏زنی عليه جنبش دانشجويی و دفتر تحکيم وحدت پرداخت که عملکردش در حيطه وازرتخانه ارشاد هزاران مشکل آفريده است و در حالی که از حل معضلات وزارتخانه خويش عاجز است، يا به گرانی مسکن می‌‏پردازد يا در کار نيروی انتظامی دخالت می‌‏کند و در نهايت نيز به اتهام‌‏زنی عليه دانشجويان پرداخت».


اين اطلاعيه می‌‏افزايد: «تنها به فاصله يک روز از اين سخنان افرادی مجهول‌‏الهويه ابتدا با سوءاستفاده از نام چند نشريه دانشجويی مطالبی موهن را منتشر کردند و سپس به بهانه انتشار اين نشريات به دانشگاه اميرکبير حمله کردند و دانشجويان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و همزمان خبرگزاری‌‏های وابسته اقتدارگرايان تهاجم عليه دفتر تحکيم وحدت را آغاز و انواع اتهامات کذب را مطرح کردند».


در ادامه اين اطلاعيه با اشاره به حمله عده‌‏ای ناشناس به دانشگاه لرستان و مجروح کردن تعدادی از دانشجويان اين دانشگاه با چاقو، آمده که مهاجمان به زد و خورد با ساير دانشجويان پرداختند اما رييس دانشگاه و نگهبانان تنها نظاره‌‏گر اين اقدام بودند.


پيش بينی کيهان


انتشار اين کاريکاتورها در ظهر دوشنبه که اوضاع دانشگاه امير کبير را نا آرام کرد، در حالی صورت می گيرد که روزنامه کيهان در شماره روز يکشنبه خود از «انتشار کاريکاتور موهن» در دانشگاه علامه خبر داده بود.


اين روزنامه نزديک به نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی در شماره روز دوشنبه نيز دانشجويان منتقد دولت را لمپن توصيف کرد و خواستار برخورد با دانشجويان عضو تحکيم وحدت در دانشگاه امير کبير شد.


روزنامه کيهان در گزارش خود پيش از انتشار کاريکاتورها نوشت: « اعضای طيف غيرقانونی دفتر تحکيم دانشگاه اميرکبير در طی چند سال گذشته بارها و بارها فضای دانشگاه را با اعمال زشت و وحشيانه خود به آشوب کشانده اند ولی تاکنون هيچ برخورد مناسبی از سوی مسئولين اين دانشگاه با اين افراد صورت نگرفته است».


XS
SM
MD
LG