لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

ایران دو سوئدی متهم به جاسوسی را آزاد کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت دو سوئدی بازداشت شده، مورد عفو قرار گرفتند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت دو سوئدی بازداشت شده، مورد عفو قرار گرفتند.

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که دو شهروند سوئد که از اول فروردين ماه سال گذشته به اتهام جاسوسی در زندان بسر می بردند، پيش از پايان مدت محکوميت مورد عفو قرار گرفتند.


اين دو سوئدی در پی عکسبرداری از مکان های نظامی در جزيره قشم بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده بودند.


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين گفت که اين دو شهروند کشور سوئد به دنبال آنچه وی «تلاش های انساندوستانه» جمهوری اسلامی ايران خواند و درخواست خانواده و پيگيری های برخی از سياستمداران سوئدی از زندان جمهوری اسلامی آزاد شدند.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از جمله سياستمدارانی که برای آزادی دو سوئدی بازداشت شده وساطت کرده اند، اوربان آهلين، نايب رييس کميسيون سياست خارجی پارلمان سوئد بود که در جريان سفرهای خود به ايران، «در ديدار با رييس قوه قضاييه و ديگر مقام های سياسی پارلمانی ايران موضوع آزادی دو فرد مذکور را مطرح کرد و خواستار آزادی آنها شد.»


دو شهروند سوئد به نام های «اشتفان سوهانسون» و «یاری هیور تمار»، در دادگاه شعبه بندرعباس به جرم جاسوسی به زندان محکوم شده بودند.


خبرگزاری آسوشيتدپرس روز دوشنبه از قول اوربان آهلين نوشت که دو شهروند سوئدی دستگير شده، به ايران سفر کرده بودند تا تکنيک جديد قالب گيری سيمان را عرضه کنند.


جمهوری اسلامی ایران ماه فوریه نیز یک ماهیگیر فرانسوی را که به مدت پانزده در زندان بود آزاد کرد. وی که متهم شده بود وارد آب های ابوموسی شده است پس از ایراد اتهام جاسوسی، محکوم به زندان گردید.


XS
SM
MD
LG