لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

انصراف گل از نامزدی انتخابات ترکيه، پذيرفته شد


عبدالله گل نامزد حزب عدالت و توسعه، از نامزدی ریاست جمهوری، منصرف شد
عبدالله گل نامزد حزب عدالت و توسعه، از نامزدی ریاست جمهوری، منصرف شد

مجلس ملی ترکيه، روز چهارشنبه ۹ مه به طور رسمی، استعفای عبدالله‌ گل نامزد حزب اسلامگرای عدالت و توسعه از نامزدی يازدهمين دوره‌ رياست جمهوری اين کشور را پذيرفت.

با استعفای رسمی عبدالله‌ گل به عنوان تنها نامزد انتخابات رياست جمهوری در پارلمان ترکيه، ادامه‌ انتخابات اين کشور مختل شده‌ است.


آقای گل، پس از آن که‌ در دومين نشست مجلس ملی ترکيه‌ برای انتخاب رييس جمهوری، دو سوم قانونی نمايندگان حضور نداشتند، از نامزدی خود استعفا کرد.


حزب اسلامگرای حاکم، حزب عدالت و توسعه‌ می کوشد از طريق تغيير قانون اساسی، انتخاب رييس جمهوری را به آرا مردم واگذارد.


احزاب ملی گرا مخالف اين تصميم هستند و می گويند بحث بر سر تغيير قانون اساسی بايد در مجلس آينده‌ و پس از انتخابات سراسری ۲۲ ژوئيه‌ انجام پذيرد.


روز پنجشنبه‌ ۱۰ مه‌ مجلس ترکيه‌ در اين رابطه‌ تصميم گيری می کند.


گسترش شکاف ميان اسلامگرايان و سکولاريست ها در ترکيه


از سوی ديگر در راستای تضعيف اسلامگرايان، ملی گرايان ترک روز شنبه‌ آينده‌ چهارمين گردهمايی خود در حمايت از جمهوری را در شهر ازمير برگزار می کنند.


روز چهارشنبه کميسيون انتخابات سراسری ترکيه‌ قوانين تبليغات را اعلام کرد. در اطلاعيه‌ی کميسيون انتخابات آمده‌ است: بايد از هر گونه‌ بحث مذهبی و مسايل مربوط به‌ اسلام برای تبليغات خودداری شود.


در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۲، کردهای ترکيه‌ از حزب اسلامگرای حاکم حمايت کردند زيرا در آن انتخابات، رفع مشکلات فرهنگی کردها، از جمله شعارهای رجب طيب اردوغان بود.

اسلامگرايان نسبت به‌ اين ماده‌ ابراز ناخرسندی کرده‌اند.


در اين ميان کردهای ترکيه‌ گفته اند در صورتی که‌ دادگاه‌ جمهوری اجازه‌ دهد، به‌ طور مستقل در انتخابات سراسری مشارکت می کنند. احمد ترک دبير کل حزب دمکراتيک جامعه‌ وابسته‌ به‌ کردها می گويد که شهروندان کرد ترکيه‌ ترجيح می دهند ميان اسلامگرايان و ملی گرايان، موضعی مستقل اتخاذ کنند.


در انتخابات سراسری سال ۲۰۰۲، کردهای ترکيه‌ از حزب اسلامگرای حاکم حمايت کردند زيرا در آن انتخابات، رفع مشکلات فرهنگی کردها، از جمله شعارهای رجب طيب اردوغان بود.


آقای اردوغان قول داده‌ بود که تحصيل به‌ زبان مادری را برای کردها قانونی سازد. با اين حال او طی چهارسال و نيم گذشته‌ در اين راستا اقدامی انجام نداده‌ است.


دادگاه‌ جمهوری ترکيه‌ بسياری از رهبران حزب جامعه‌ دمکراتيک را به‌ دليل حمايت از حزب کارگران کردستان پ ک ک بازداشت کرده‌ اند. هنوز نحوه مشارکت حزب جامعه‌ دمکراتيک در انتخابات سراسری ترکيه‌، مشخص نيست.


گفته می شود، در صورتی که اسلامگرايان از حمايت اقليت کرد ترکيه‌ برخوردار نباشند، موقعيت آنها در انتخابات سراسری تضعيف خواهد شد.


XS
SM
MD
LG