لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

ابراز نگرانی ترکيه از احتمال جنگ داخلی در لبنان


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه



رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه در سفر روز شنبه ۲۶ نوامبر خود به اردن، با معروف الباخيت همتای اردنی خود ديدار و گفتگو کرد.


آقای اردوغان در اين ديدار، خواستار گسترش همکاريهای ميان دو کشور برای ايجاد صلح و ثبات در منطقه شد. سفر دو روزهء نخست وزير ترکيه به اردن در راستای گسترش مناسبات همه جانبه و تقويت نقش آنکارا و عمان در معادلات سياسی منطقه انجام می گيرد.


رجب طيب اردوغان ترور پی يرجمايل وزير کابينه‌ء لبنان را که‌ به‌ مخالفت با سوريه‌ شهرت داشت، محکوم کرد و گفت اين ترور می تواند به «آغاز دوباره‌ء جنگ داخلی در لبنان و تجزيه‌ء اين کشور» منجر شود. او افزود نبايد به تروريستها فرصت عمل داده‌ شود.


معروف الباخيت نخست وزير اردن نيز در سخنان خود ترکيه‌ را کشوری خواند که‌ همزمان با تلاش برای همگرايی با اتحاديه‌ء اروپا، استراتژی تقويت روابط با اعراب را ادامه‌ ميدهد.


نخست وزيران ترکيه‌ و اردن همچنين خواهان گسترش همکاری ها برای جلوگيری از جنگ داخلی در عراق و تجزيه‌ء اين کشور شدند.


آقای اردوغان قرار است در جريان اجلاس سران سازمان پيمان دفاعی آتلانتيک شمالی ناتو که سه شنبه آينده در ليتوانی برگزار می شود، با جورج بوش رييس جمهوری آمريکا در باره عراق گفت و گو کند.


رهبران ترکيه‌ و اردن هم چنين خواستار يافتن يک راه حل مسالمت آميز برای پايان دادن به بحران اسراييل و فلسطينی ها شدند.


ديدار رجب طيب اردوغان از اردن به‌ جز دستاوردهای اقتصادی، از نظر سياسی نيز حايز اهميت قابل توجهی است.


ترکيه‌ و اردن در مقابل مسائل خاورميانه‌ ديدگاه های مشترکی مشترکی دارند. دو کشور ميکوشند نقش خود در تأثيرگذاری بر معادلات سياسی منطقه‌، بويژه‌ اوضاع عراق و مسئله‌ء اسرائيل و فلسطين افزايش دهند.


اين تلاش ها هم سو با کوشش های ايران و سوريه‌ برای ايفای نقش محوری در مسائل خاورميانه‌ صورت می گيرد.



XS
SM
MD
LG