لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

تلاش ترکيه‌ برای جذب گردشگران ايرانی


شهر آنتالیا، یکی از جاذبه های توریستی-تفریحی برای گردشگران ایرانی است
شهر آنتالیا، یکی از جاذبه های توریستی-تفریحی برای گردشگران ایرانی است

با آغاز فصل گرما و تشديد فشارهای اخير نيروهای انتظامی ايران در برخورد با «بدحجابی»، ترکيه‌ به تلاش های خود برای جذب هر چه بيشتر گردشگران ايرانی افزوده است.


جمهوری اسلامینیز همزمان، با هدف معرفی جاذبه‌های توريستی ايران، از نمايندگان شرکت های گردشگری ترکيه‌ دعوت کرده است.

نمايندگان ۲۰ شرکت گردشگری ترکيه به ايران رفته اند تا با معرفی مراکز توريستی و تفريحی ترکيه، رکورد جديدی را در جذب گردشگران ايرانی، به ثبت برسانند.


به گزارش آژانس خبر ترک، سال ۲۰۰۶ يک ميليون گردشگر ايرانی وارد ترکيه شدند. اين رقم در مقايسه با سال ۲۰۰۵ که ۸۰۰ هزار گردشگر ايرانی از ترکيه ديدن به عمل آوردند، افزايش قابل توجهی را نشان می دهد.


جاذبه های تفريحی سواحل ترکيه و بويژه تفريحاتی که در ايران بدليل قوانين اسلامی ممنوع هستند از جمله شنای زنان و مردان با هم و کنسرت های موسيقی، از مهمترين عوامل افزايش ورود توريست های ايرانی به ترکيه به شمار می روند

جاذبه های تفريحی سواحل ترکيه و بويژه تفريحاتی که در ايران بدليل قوانين اسلامی ممنوع هستند از جمله شنای زنان و مردان با هم، رقص در سالن های ويژه و کلوپ های شبانه، بارهای مشروب، کنسرت های موسيقی و همزمان نزديکی ترکيه به ايران، مهمترين عوامل افزايش ورود توريست های ايرانی به ترکيه به شمار می روند.


اما مساله ديگری که توجه شرکت های توريستی ترکيه را به خود جلب کرده، تشديد قوانين اسلامی و فشارهای اخير نيروهای انتظامی ايران بر شهروندان اين کشور است.


طرح جديد نيروی انتظامی جمهوری اسلامی زير عنوان امنيت اجتماعی که منجر به بازداشت و برخورد فيزيکی با شمار زيادی از زنان و مردان ايرانی شده ، به نفع شرکت های گردشگری ترکيه تمام شده است.


یک میلیون توریست ایرانی در ترکیه


محمود کور اوغلو از دبيران تبليغاتی گردشگری ترکيه در گفتگو با تلويزيون خبرترک گفت: وزارت فرهنگ و گردشگری ترکيه ظرفيت خود را برای ورود گردشگران ايرانی بالا برده و می کوشد در سال ۵ ميليون گردشگر ايرانی را جذب کند.


اين در حالی است که پرواز تهران به آنتاليا پايتخت گردشگری ترکيه که در تابستان ۸۴ توسط محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ترکيه متوقف شد، به رغم تلاش های مقامات ترکيه و بويژه رجب طيب اردوغان نخست وزير اين کشور هنوز از سرگرفته نشده است. اما ترکيه موفق شده پرواز تهران به اسپارتا در يک ساعتی آنتاليا را برقرار سازد.


دومين نمايشگاه گردشگری ترکيه از دوشنبه ۷ خرداد در ايران آغاز شده است. روزنامه صباح در شماره دوشنبه ۲۸ مه نوشت: «مقامات دولتی و گردشگری ترکيه از شهرهای بزرگ ايران از جمله تهران، تبريز، اصفهان، شيراز و مشهد ديدن می کنند تا جاذبه های توريستی ترکيه را به ساکنان اين شهرها معرفی کنند.»


به نوشته صباح، در اين ميان نکته ای که مورد توجه مقامات گردشگری ترکيه و ايران قرار گرفته، ورود محدود و اندک گردشگران ترکيه به ايران است . قرار است در اين زمينه مقامات گردشگری دو کشور همکاری هايی را انجام دهند. در سال ۲۰۰۶ در برابر ورود يک ميليون گردشگر ايرانی به ترکيه، کمتر از ۱۰ هزار گردشگر ترکيه وارد ايران شدند.


روزنامه جمهوريت ترکيه چندی پيش نوشت: «دليل ورود روز افزون گردشگران ايرانی به ترکيه آن است که، ايرانيان در ترکيه به آزادی نفس می کشند.»


XS
SM
MD
LG