لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

اصرار ترکيه‌ به‌ اقدام نظامی عليه‌ پ ک ک


پ کا کا می گوید از آمادگی کامل برای برخورد با ارتش ترکیه برخوردار است
پ کا کا می گوید از آمادگی کامل برای برخورد با ارتش ترکیه برخوردار است

ارتش ترکيه‌ واحدهای جديدی از نيروهای نظامی خود را در مرز ترکيه‌ با عراق مستقر کرده‌ است و رسانه‌های ترکيه‌ احتمال می دهند ارتش اين کشور در تدارک عمليات جديدی عليه‌ نيروهای پ ک ک باشد.


کانال خبری ان تی وی ترکيه‌ از اعزام واحدهای تازه‌ نفس نظامی به‌ مناطق کوهستانی استان های شيرناخ و هکاری در مرز با عراق خبر داد.


بنا بر اين خبر واحدهای نظامی ترکيه‌ که‌ شامل نيروی زرهی، تانک و نفربر و نيروهای کماندويی ارتش هستند، از عصر شنبه‌ در ارتفاعات نزديکی خاک عراق مستقر شده‌اند.


به‌ گفته‌ منابع کرد عراقی تانک های ترکيه‌ به اطراف روستای ککله‌ در ميرگه‌ سور از توابع کردستان عراق با توپ شليک کرده‌اند.


يک سخنگوی پ ک ک اعلام کرد که شبه‌ نظاميان اين سازمان از سلاح کافی و آمادگی لازم برای دفاع در مقابل نيروهای ترکيه‌ برخوردار هستند

همزمان با تحرکات اخير ارتش ترکيه‌ در نواحی مرزی با عراق که‌ در پی تهديد سران ارتش به‌ عمليات برون مرزی عليه‌ قرارگاه های شبه‌ نظاميان پ ک ک صورت گرفته‌، يک سخنگوی پ ک ک اعلام کرد که شبه‌ نظاميان اين سازمان از سلاح کافی و آمادگی لازم برای دفاع در مقابل نيروهای ترکيه‌ برخوردار هستند.


روستم جودت سخنگوی پ ک ک در قرارگاه های کوهستانی قنديل واقع در مرز شمال عراق با ايران طی مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت هنوز فرصت برای صلح وجود دارد، در صورتی که‌ ترکيه‌ کردها را به‌ رسميت بشناسد.


او افزود: «ما می خواهيم مشکلات خود را با ترکيه‌ از طريق مسالمت آميز حل کنيم.»


روستم جودت افزود تنها در صورتی که‌ تضمين داده‌ شود هويت ملی کردها به‌ رسميت شناخته‌ خواهد شد، حاضريم سلاح های خود را بر زمين بگذاريم .


به‌ گفته آقای جودت، پ ک ک مايل است برای حل اختلافات میان خود و ترکيه‌، با آمريکا و اروپا مذاکره کند.


اما ترکيه‌ اصرار دارد از طريق نظامی پ ک ک را از شمال عراق خارج کند و بدين منظور به‌ دولت عراق و آمريکا به عنوان هم پيمان خود فشار وارد می آورد.


هفته‌ گذشته‌ جوزف راستون هماهنگ کننده‌ سياست آمريکا در مورد پ ک ک گفت که کاهش تهديد پ ک ک عليه‌ ترکيه‌ موجب بهبود روابط آنکارا و واشنگتن خواهد شد.


با اينکه‌ آمريکا حزب کارگران کردستان را به عنوان يک سازمان تروريستی می شناسد، اما با عمليات برون مرزی ارتش ترکيه‌ به‌ داخل خاک عراق موافق نيست. زيرا معتقد است چنين عملياتی ممکن است به‌ ايجاد درگيری ميان ترکيه‌ و کردهای عراقی بيانجامد.


XS
SM
MD
LG