لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

«بازنگری سياست های آمریکا در خاورميانه»


جیمز جفری
جیمز جفری

یکی از مشاوران ارشد وزیرخارجه آمريکا در امور مربوط به سياست گذاری درقبال ايران به رادیو فردا می گويد که واشنگتن در حال بازنگری سياست های خود درباره خاورميانه است.


جيمزجفری، از مشاوران ارشد وزیر امورخارجه آمريکا در امور خاور نزديک و سياست گذاری در قبال ايران، می گويد:« ما در حال بازنگری برخی از سياست های مان هستيم و اين رويکرد خوبی است. ما عميقأ نگران بی ثباتی در منطقه هستيم و مطمئنن مردم ايران هم نگران اين موضوع هستند».


آقای جفری اضافه می کند:«منطقه خاورميانه بيش از اندازه شاهد ناآرامی و جنگ بوده است و اکنون وقت آن رسيده که همه با هم گفت وگو کرده و به سازش برسند. زمان آن رسيده که با کشورها با يکديگر تماس برقرار کنند».


من مطمئن هستم مردم ایران نیز مانند ما، نگران بی ثباتی منطقه هستند

وی می گويد:« سياست های دولت امريکا نسبت به دولت و مردم ايران مبتنی بر دو رويکرد اساسی و غير قابل تغيير است. سياست دولت آمريکا نسبت به مردم ايران، احترام و قدردانی به خاطر رابطه نزديک و تاريخی ميان دو کشور است».


وی می افزايد:«ازسوی ديگر ما نگرانی خودرا نسبت به رفتارو اقدامات دولت ايران در زمينه های تلاش برای دست يابی به سلاح های اتمی، حمايت از تروريسم و سرکوب مردم ايران ابراز می کنيم».


جفری تاکيد می کند:« ما اميدواريم که دولت ايران با جامعه بين الملل همکاری کند. مثلا در مورد برنامه هسته ای ايران ما خيلی مايليم که ايران برنامه انرژی اتمی داشته باشد که بتواند با آن برق توليد و نيازهای داخلی خود را برطرف کند. چيزی که نمی خواهيم ببينيم اين است که يک برنامه سلاح های اتمی ديگر در منطقه است. امروز حجم سلاح های موجود درآن بسيار بيش از حد است».


ما با برخورداری مردم ایران از فن آوری هسته ای صلح آمیز حمایت می کنیم
جیمز جفری

این مقام آمریکایی در پاسخ به اين سئوال که آيا اشاره شما به لزوم برقراری تماس با ديگر کشورها به معنی برقراری ديالوگ با ايران است؟ آيا آمريکا هم مايل است قدم هايی در اين مسير بردارد؟ می کوشد تا موضع آمريکا رادر اين باره توضيح دهد.


او می گويد:«کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، بيش از شش ماه پيش، در آخر ماه می، در اين باره اعلام موضع کرد و گفت دولت آمريکا در بالاترين سطوح خود مايل است همراه با متحدان اروپاييمان با مسوولان ايرانی ديدار کند».


جفری می گويد آمريکا آماده است تا علاوه بر مسئله هسته ای، درباره موضوعات اقتصادی، امنيت منطقه ای و موضوعات متعدد ديگری که دولت ايران مدعی است می خواهد با آمريکا درباره آن گفت و گو کند به مذاکره بنشينند.


وی اضافه می کند:« تنها چيزی که از ايران می خواهيم تعليق غنی سازی اورانيوم است که به نظر ما، نه تنها خطری برای منطقه بلکه برای مردم ايران است و تحت چنان شرايطی ما مايليم با ايران گفتگو کنيم».


به گفته او،« در همين زمينه ، همزمان مسئولان ديگر آمريکايی، مثل اعضای گروه بررسی مسئله عراق، پيشنهاد کردند که آمريکا با ايران تماس برقرار کنند.جورج بوش رئيس جمهور آمريکا مشغول بررسی نتايجی گزارش هايی است که در اين باره دريافت کرده است. در آينده نزديک ما اطلاعات بيشتری در اين باره ارايه خواهيم کرد ولی اين بررسی ها هنوز تکميل نشده است».


XS
SM
MD
LG