لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

گرمایش زمین اروپا را تهدید می کند


یخ های قطبی بر اثر گرمایش زمین ذوب می شوند
یخ های قطبی بر اثر گرمایش زمین ذوب می شوند

سال ها بود ايتاليايی ها شاهد زمستانی به گرمی امسال نبوده اند. با وجود گذشت سه هفته از آغاز زمستان، در شهرهای عمده ايتاليای مرکزی و جنوبی، هنوز کسی پالتو به تن نمی کند.


در ديگر کشورهای جنوب اروپا نيز موقعيت مشابهی وجود دارد و گرمای غير معمول، نگرانی مردم و مقامات را بر انگيخته است.


کميسيون اروپا، نهادی که نقش دولت مشترک اتحاديه اروپا را ايفا می کند، گزارشی را در رابطه با تغييرات دما در اين قاره انتشار داده است که به اين نگرانی ها می افزايد.


گرمای غير معمول اروپا، نگرانی مردم و مقامات را بر انگيخته است

در اين بررسی که با کمک سيستم های ماهواره ای تنظيم شده است، دو سناريو برای آينده پيش بينی می شود که هردو نگران کننده ارزيابی می شوند.


برپايه سناريوی اول، دمای اروپا در سال های آينده به مقدار ۲.۲ درجه سانتيگراد افزايش خواهد يافت. درسناريوی دوم ، به امکان افزايش ۳ درجه ای اشاره می شود. در هر دو حالت، اين افزايش دما مرگ ۱۱ هزار نفر در ماههای گرم سال و ميليون ها يورو خسارت مالی را به دنبال خواهد داشت.


در اين بررسی همچنان اشاره می شود که تغيير دما در اروپا، به ويژه در دو کشور ايتاليا و اسپانيا، باعث خشک سالی و عقب نشينی دريا خواهد شد. اين عوامل خسارات بسياری به کشاورزی اين دو کشور وارد خواهد ساخت. برآورد شده است که کشاورزی اين دو کشور، در ۱۳ سال آينده، ۴.۵ ميليارد يورو خسارت خواهد ديد.


افزايش گرما بر صنعت صيد نيز تاثير خواهد گذاشت. جانوران آب زی، مديترانه را بسوی آبهای سرد تر دريای شمال ترک خواهند کرد، و هزاران ميليون دلار سرمايه گزاری ايتاليا و اسپانيا در بخش صيد و پرورش آبزيستی به هدر خواهد رفت.


آگوستا چه روتتی زمين شناس ايتاليائی می گويد اگر معجزه ای اتفاق نيافتد، تا قبل از سال ۲۱۰۰ ميلادی کليه يخچال های طبيعی ايتاليا آب خواهند شد

جهانگردان نيز، مانند آبزی ها، کشورهای شمالی را برای گذراندن تعطيلات تابستانی شان به سواحل جنوب اروپا ترجيح خواهند داد. در حال حاضر ساليانه ۱۰۰ ميليون جهانگرد برای گذراندن تعطيلات به کشور های اروپای جنوبی سرازير می شوند و درآمد کشورهائی چون ايتاليا و اسپانيا از جهانگردی در حال حاضر افزون از ۱۳۰ مليارد يورو در سال است.


در ايتاليا امسال مرکز ورزش های زمستانی و اسکی با مشکل کمبود برف و در نتيجه کمبود بازديد کننده روبرو هستند. يخچال های طبيعی مون بلان در شمال ايتاليا، امسال ۳۰ متر نسبت به سال گذشته عقب نشينی کرده اند. آگوستا چه روتتی Agusta Cerrutti ، زمين شناس ايتاليائی می گويد «اگر معجزه ای اتفاق نيافتد، تا قبل از سال ۲۱۰۰ ميلادی کليه يخچال های طبيعی ايتاليا آب خواهند شد».

XS
SM
MD
LG