لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

پل ولفوويتز: از مبارزه با فساد تا استعفای اجباری


پال ولفوویتز، از سمت ریاست بانک جهانی استعفا داد
پال ولفوویتز، از سمت ریاست بانک جهانی استعفا داد

پل ولفوويتز رييس بانک جهانی، عصر روز پنج شنبه۱۷ مه از سمت خود استعفا داد.


استعفای آقای ولفوويتز چهار روز پس از آن صورت گرفت که تحقيقات داخلی در بانک جهانی تائيد کرد که او با افزايش حقوق دوست دخترش خود «شاها ريضا»، موازين بانک جهانی را نقض کرده است.


پل ولفوويتز از نومحافظه کاران با سابقه آمريکا است واز سال ۲۰۰۵ ميلادی، با شعار مبارزه با فساد اداری و مالی، عهده دار بانک جهانی شد.


در اواسط ماه آوريل سال جاری میلادی (بیش از یکماه پیش)، هيات مديره بانک جهانی فاش کرد که آقای ولفوويتز، دو سال پيش، دوست دختر خود را که کارمند بانک جهانی بوده، به سمت ديگری با درآمد بالاتر در وزارت امورخارجه آمريکا گمارده است.


ولفوويتز، دادن وام به کشورهای فقير مانند چاد، کنگو و اتيوپی را به تعليق درآورد و اعتقاد داشت اين کشورها می بايست ابتدا وضعيت حقوق بشر و فساد و رشوه خواری را اصلاح کنند و سپس از کمک و وام بانک جهانی برخوردار شوند

پس از افشای اين موضوع، ولفوويتز از اين موضوع عذرخواهی کرد و گفت قصد سوء استفاده از موقعيت خود را نداشته است. با اين حال از فشارها برای استعفای او کاسته نشد.


«انتقادها به ولفوویتز، رنگ و بوی سیاسی داشت»

استعفای آقای ولفوويتز، واکنش های گسترده ای در ميان رسانه ها و نهادهای بين المللی در پی داشت. واکنش هايی که به گفته حسن منصور کارشناس اقتصاد بين الملل در مصاحبه با راديو فردا، حتی در مجامع اقتصادی هم بيشتر رنگ و بوی سياسی داشت.


پل ولفوويتز گفته است در تاريخ ۳۰ ژوئن حدود شش هفته ديگر، بانک جهانی را ترک می کند.


هيات مديره بانک جهانی با انتشار بيانيه ای، از عملکرد او در دو سال گذشته قدردانی کرده، اما در عين حال خواستار تغييراتی هم در ساختار بانک جهانی شده است.


در اين بيانيه همچنين آمده است، هيات مديره بانک جهانی اظهارات آقای ولفوويتز را که گفته «با رعايت اصول اخلاق و حسن نيت عمل کرده» می پذيرد.


دکتر منصور، جنجال و واکنش های موجود درباره آقای ولفوويتز را به تمايلات سياسی او و حمايت های جورج بوش از او مرتبط می داند.


پال ولفوویتز برنامه خود را در بانک جهانی، بر مبارزه با فساد قرار داده بود

به گفته آقای منصور، با آنکه بانک جهانی سعی کرد موضوع را آبرومندانه خاتمه دهد، جنجال رسانه ای در مورد افزايش سخاوتمندانه حقوق دوست دختر وی همچنان ادامه دارد.


سياست های اقتصادی آقای ولفوويتزدر بانک جهانی در دو سال گذشته مورد انتقاد برخی سازمان ها و نهادهای خيريه و کارشناسان اقتصادی بود.


اول رعایت حقوق بشر، بعد انتظار کمک مالی!


ولفوويتز، دادن وام به کشورهای فقير مانند چاد، کنگو و اتيوپی را به تعليق درآورد و اعتقاد داشت اين کشورها می بايست ابتدا وضعيت حقوق بشر و فساد و رشوه خواری را اصلاح کنند و سپس از کمک و وام بانک جهانی برخوردار شوند.


دکتر حسن منصور در مورد دستاوردهای بانک جهانی در زمان مديريت ولفوويتز می گويد: «بانک جهانی در زمينه مبارزه با گرسنگی و بيماری در آفريقای جنوبی پروژه های بزرگی را اجرا کرده است.»


او همچنين می گويد که در سال گذشته بدهی بسياری از کشورهای فقير بخشيده شد که در اين زمينه «کمک بانک جهانی موثر بود.»


رییس آینده بانک جهانی


کاخ سفيد که در هفته های گذشته همواره از ولفوويتز حمايت کرده بود، در واکنش به استعفای او ابراز ناخرسندی کرده و گفته است کانديدای تازه ای را برای اين سمت معرفی خواهد کرد.


سال گذشته در دوران ریاست پال ولفوویتز در بانک جهانی، بدهی بسياری از کشورهای فقير بخشيده شد

آمريکا به اساس عرف به دليل داشتن سرمايه بيشتر در بانک جهانی، مدير اين تشکيلات را انتخاب می کند.


دکتر منصور می گويد: «هدف اصلی بانک جهانی رشد و توسعه بازار آزاد است و به همين دليل اغلب مديران اين تشکيلات را نو محافظه کاران آمريکا و اروپا تشکيل می دهند.»


هرچند به گفته دکتر منصور، اروپا و از جمله بريتانيا که يکی از سهامداران بزرگ بانک جهانی است، انتظار دارند رييس اين دوره فردی از اين کشورهای باشد، اما رسانه های خبری نام چند نفر از افراد پيشنهادی جورج بوش را منتشر کردند.

در ميان اين افراد، نام رابرت زوليک ازمعاونان پيشين وزارت امور خارجه وازمقام های ارشد پيشين بازرگانی دولت جورج بوش و رابرت کيميت معاون وزير خزانه داری آمريکا به چشم می خورد.


XS
SM
MD
LG