لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

چهار فعال زن در مقابل مجلس بازداشت شدند


بهاره هدایت می گوید زنان اجتماع کننده در مقابل مجلس، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند
بهاره هدایت می گوید زنان اجتماع کننده در مقابل مجلس، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند

دو تن از فعالان زن که در گردهمايی زنان در مقابل مجلس به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن شرکت کرده بودند، از دستگيری چهار تن از اجتماع کنندگان خبر دادند.


بهاره هدايت به امیر آرمین از راديو فردا گفت نيروهای انتظامی با خشونت زنانی را که در ميدان بهارستان در نزديکی مجلس شورای اسلامی جمع شده بودند، مورد ضرب و شتم شديد قرار دادند.


به گفته بهاره هدايت، نيروهای انتظامی از صدور مجوز برای اين تجمع خودداری کردند و ماموران از همان ابتدا، شروع به ضرب و شتم زنان و اعمال خشونت عليه آنها کردند.


خانم هدايت می گويد تعدادی از زنان در اين رابطه دستگير شده اند و موبايل يکی از آنها نيز ضبط شده است.


به گفته او جمعيتی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر جمع شده بودند.


شيوا نظرآهاری و بهاره هدایت دو تن از زنان اجتماع کننده در مقابل مجلس به امیر آرمین از رادیو فردا گفتند ماموران انتظامی و لباس شخصی ها با خشونت زنان اعتراض کننده را پراکنده کردند

بهاره هدايت برخورد خشونت آميز پليس های زن و نيروهای ضد شورش را برای متفرق کردن زنان تشريح می کند.


از ديگر زنان شرکت کننده در اين گردهمايی اعتراضی، شيوا نظرآهاری بود. خانم نظر آهاری به امیر آرمین از راديو فردا می گويد او نيز به همراه در حدود ۶۰۰ زن ديگر در فاصله صد متری درب اصلی مجلس تجمع کرده بود که نيروهای انتظامی و لباس شخصی ها به پراکنده کردن آنها پرداختند. به گفته او در جريان اين اقدام نيروهای انتظامی، زنان مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفتند.


اين ماموران، به گفته خانم نظرآهاری، همه زنان را با خشونت به سمت ميدان بهارستان می راندند و آنها را کتک می زدند.


فاطمه گوارايی، از اعضای کميته هماهنگ کننده مراسم ۸ مارس به فرین عاصمی از راديو فردا گفت: «به محض اينکه من، شهلا انتصاری، رضوان مقدم، مرضيه مرتاضی لنگرودی به همراه آسيه امينی وارد ميدان بهارستان شديم و به مجلس شورای اسلامی رسيديم، متوجه شديم که نيروهای انتظامی، افراد حاضر در مقابل مجلس را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و با خشونت هر چه تمام تر جمعيت حاضر را به اطراف می پراکندند.»


فاطمه گوارایی می گویدبخشی از اعضای کمیته هماهنگ کننده مراسم هشت مارس در زندان هستند

خانم گوارايی گفت که تعدادی از فعالان زنان و فعالان دانشجويی مورد ضرب و شتم شديد قرار گرفته اند و افزود: «مرضيه مرتاضی از ناحيه پا به شدت آسيب ديده است، برخی از بچه های ادوار تحکيم مجروح شده اند، من خودم از نيروهای انتظامی سيلی شديدی خوردم، آسيه امينی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و افراد ديگر هم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.حتی برای دقايقی هم به ما اجازه داده نشد درباره فراخوان به تجمع امروز توضيح دهيم.»


اعضای کميته هماهنگ کننده مراسم ۸ مارس در زندان


خانم گوارايی همچنين به بازداشت گسترده فعالان زن در هفته اخير اشاره کرد و گفت:«بخشی از کميته هماهنگ کننده مراسم ۸ مارس امسال در زندان هستند و تنها ۴ نفر از آنان، روز پنج شنبه در ساعات اوليه صبح آزاد شدند. من، شهلا انتصاری، مرضيه مرتاضی لنگرودی و رضوان مقدم آزاد شديم و شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده همچنان در زندان هستند.»


فاطمه گوارايی، از اعضای کميته هماهنگ کننده مراسم ۸ مارس به فرین عاصمی از رادیو فردا گفت بازداشت ۳۳ تن از فعالان زن در ۱۳ اسفند ماه، برای مقام های جمهوری اسلامی ايران، هزينه سنگينی داشته است

او افزود: «به ما گفته شده بود که به هيچ وجه اجازه برگزاری مراسم را نداريم و مجوز برخورد با تجمع کنندگان به نيروهای انتظامی داده شده بود. ما به هيچ وجه امکان اين را پيدا نکرديم که در صحنه حضور پيدا کنيم.»


«هزينه بازداشت ها برای جمهوری اسلامی»

فاطمه گوارايی معتقد است، بازداشت ۳۳ تن از فعالان زن در ۱۳ اسفند ماه، برای مقام های جمهوری اسلامی ايران، هزينه سنگينی داشته و ماموران امنيتی و انتظامی روز پنج شنبه، تنها به ضرب و شتم تجمع کنندگان پرداختند.


او افزود:« فکر می کنم بعد از حادثه روز ۱۳ اسفند ماه و بازداشت ۳۳ تن از فعالان زنان، هزينه بسيار زيادی برای جمهوری اسلامی در پی داشت و تصور می کنم اساسا دستور کار نيروهای انتظامی برخورد و ضرب و شتم تجمع کنندگان بود. ما خبر دستگيری برخی از تجمع کنندگان را داشتيم که بعد از پايان مراسم آزاد شدند.»


اين درحالی است که سه تن از فعالان زن که روز يکشنبه ۱۳ اسفند ماه در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شدند، همچنان در زندان هستند.


XS
SM
MD
LG