لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

اعتصاب هزاران کارگر درشوشتر


هزاران کارگر کشت و صنعت کارون دست به اعتصاب زدند
هزاران کارگر کشت و صنعت کارون دست به اعتصاب زدند

هزاران کارگر شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر در استان خوزستان، روز يکشنبه ۱۳ اسفند، دراعتراض به پرداخت نشدن بيش از دو ماه حقوق و مزايا، در داخل اين کارخانه دست به اعتصاب زدند. در حالی که خبرگزاری کار (ايلنا)، شمار اعتصابيون را ۱۲ هزار نفر ذکر کرده است، علی عليزاده، دبير خانه کارگر شوشتر به راديو فردا گفت: درصد بالايی از اين ۱۲ هزار نفر در اعتصاب شرکت داشته اند.


اعتصاب کارگران رسمی، پيمانی و قراردادی شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر، که ايلنا شمار آنها را ۱۲ هزار نفر ذکر کرده بود، در ادامه تجمع های اعتراضی چند ماه گذشته اين کارگران برگزار شد.


ايلنا به نقل از يک عضو شورای اسلامی کار اين شرکت نوشت: « کارگران معترض طی چند ماه گذشته، بارها دست به تجمع اعتراض‏آميز زده بودند، که اين تجمعات به خاطر وعده وعيد مسوولان شرکت و مقامات مسوول شهرستان، بی نتيجه پايان يافته بود».


او افزود: «اين شرکت همانند بسياری از واحدهای توليدی و صنعتی درايران، به دليل خصوصی‏سازی بی حساب و کتاب، سالها با ضرر و زيان مواجه بوده است و به دليل ضعف مديريتی و مشکلات هيات مديره، هم‏اکنون با کسری بودجه ۲۰۰ ميليارد تومانی، قادر به پرداخت حقوق قانونی کارگران نيست».


علی عليزاده در مورد اعتصاب روز يکشنبه هزاران کارگر شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر به راديو فردا گفت: «اعتصاب آرام و مسالمت آميزی که کارگران برگزار کردند، به منظور تلاش برای دريافت بيش از دو ماه حقوق و مزايای پرداخت نشده شان بود».


او در مورد شمار شرکت کنندگان در اعتصاب، با اشاره به اينکه درصد بالايی از کارگران دراعتصاب شرکت کرده بودند، گفت: « منظور ايلنا از ۱۲ هزار نفر، مجموع پرسنل شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر بود، و همه آنها هم در اعتصاب شرکت نکرده بودند».


دبير خانه کارگر شوشتر در مورد پرداخت نشدن حقوق و مزايای ۱۲ هزار کارگر شرکت کشت و صنعت کارون شوشتر، ابتدا به اين موضوع اشاره کرد که تغيير هيات مديره اين شرکت، يکی از دلايل ديرکرد درپرداخت حقوق و مزايای کارگران بوده است و افزود که مسايل مالی ديگری مانند تصميم گيری ها، بودجه، و عمل نکردن بانک ها به تعهدات شان، از ديگر دلايل اين مشکل بوده است.


با اين حال، علی عليزاده گفت: « البته هنوز موشکافی دقيقی دراين خصوص به عمل نيامده است».


آقای عليزاده گفت: «استانداری خوزستان، فرمانداری شوشتر، نماينده شوشتر در مجلس و خانه کارگر اقداماتی را برای حل مشکلات مالی کارگران انجام داده اند.»


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG