لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

۱۱ تن از افراد سپاه پاسداران در زاهدان کشته شدند


اجتماع مردم پس از بمب گذاری ماه فوریه در زاهدان
اجتماع مردم پس از بمب گذاری ماه فوریه در زاهدان

تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۹ تير، از کشته شدن ۱۱ تن از افراد سپاه پاسداران در جريان درگيری با شبه نظاميان در جنوب شرقی ايران خبر داد. ۹ نفر از اعضای سپاه نيز در اين درگيری زخمی شده اند.


بر پايه اين گزارش، درگيری در حوزه کورين زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان و در نزديکی مرز ايران و افغانستان رخ داده که در جريان آن چند تن از افراد شبه نظامی نيز کشته شده اند.


به گزارش ايرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، به دنبال اين حادثه، نيروهای تيپ مستقل ۱۱۰ سلمان فارسی و قرارگاه عملياتی رسول اکرم، به منطقه اعزام شدند.


درگيری ميان افراد سپاه پاسداران و شبه نظاميان پس از سفر سردار پاسدار رحيم صفوی به استان سيستان و بلوچستان صورت می گيرد.


آقای صفوی روز پنجشنبه در جمع پاسداران رده‌های مختلف سپاه پاسداران و بسيجی های گردان های عاشورا در مقر تيپ مستقل ‪ ۱۱۰‬سلمان فارسی زاهدان گفت: «سيستان و بلوچستان يک منطقه بسيار استراتژيک و مسير ارتباط کشور ما با پاکستان و افغانستان و نقطه اتصال با آسيای ميانه است».


او همچنين از پاسداران و بسيجيان خواست تا «با حضور مقتدرانه خود در صحنه‌های مختلف از دستاوردها و آرمانهای نظام اسلامی حمايت و دفاع کنند.» و افزود فلسفه وجودی سپاه پاسداران در اين استان «ايجاد امنيت پايدار است».


محمود براهویی نژاد خبرنگار در زاهدان به رادیو فردا گفت هنوز هيچ گروهی مسئوليت اين حمله را به عهده نگرفته است. با این حال آقای براهویی نژاد افزود که احتمال می رود این کار توسط یک گروه شبه نظامی به رهبری فردی به نام خدابخش شه بخش که در گذشته اقدام های مشابهی انجام داده، صورت گرفته باشد.


به گفته این خبرنگار، افراد این گروه از سوی دولت متهم به شرارت و قاچاق مواد مخدر هستند اما خود آنها ادعا می کنند که به «مبارزه سیاسی» مشغول هستند.


استان سيستان و بلوچستان در سال گذشته از مناطقی بود که چندين انفجار بمب در آن صورت گرفت و در پرتلفات ترين آن يک پيکان بمبگذاری شده در مسير حامل نيروهای مقاومت بسيج در زاهدان منفجر و حداقل ۱۱ کشته و ۳۱ مجروح برجای گذاشت.


مسئوليت اين انفجارها را يک گروه سنی موسوم به جندالله برعهده گرفت که ايران می گويد وابسته به گروه تروريستی القاعده است.


گروه شبه نظامی موسوم به «جندالله» که در گذشته نيز به فعاليت های مسلحانه و خشونت آميز در منطقه دست زده، در منطقه سيستان و بلوچستان فعال است.


پيش از اين جمهوری اسلامی بارها بريتانيا و ايالات متحده را متهم کرده بود که بدنبال شعله ور ساختن آتش درگيری های قومی و فرقه ای در سيستان و بلوچستان است تا ناامنی را در کشور دامن بزند.


XS
SM
MD
LG