لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

محمود عباس رهبر جنبش فتح ماند


محمود عباس
محمود عباس

اعضای جنبش فتح روز سه شنبه درنخستین کنگره این جنبش از سال ۲۰۰۹ تاکنون بار دیگر محمود عباس را به عنوان رهبر این جنبش انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمود ابو الحاج، سخنگوی فتح، گفته است: محمود عباس در نشست رم الله با حضور در حدود یک هزار و چهارصد نفر نماینده جنبش فتح به اتفاق ارا باردیگر به عنوان رهبر این جنبش انتخاب شد.

طی پنج روز کنگره در رم الله اعضای پارلمان فتح و کمیته مرکزی آن انتخاب خواهند شد.

خبرگزاری فرانسه می گوید، ترکیب پارلمان و کمیته مرکزی مسیر آینده فتح را تعیین خواهد کرد این در حالی است که اختلافات درونی و کاهش محبوبیت محمود عباس باعث شده است که جایگاه رهبر فتح تعضیف بشود.

طبق این گزارش، برخی تحلیگران معتقدند اقدام محمود عباس، ۸۱ ساله، برای برگزاری کنگره رم الله در راستای به حاشیه راندن مخالفان از جمله محمد دحلان، که هم اکنون در امارات در تبعید به سر می برد، است.

ناظران گفته اند که کاهش رای دهندگان از دو هزار عضو در سال ۲۰۰۹ به رقمی در حدود یک هزار و ۴۰۰ عضو در سال ۲۰۱۶ می تواند نشانه‌ای از حذف طرفداران محمد دحلان باشد.

دیمیتری دیلانی، عضو منتخب شورای انقلابی فتح (پارلمان فتح) در سال ۲۰۰۹، به خبرگزاری فرانسه گفته است که او و ده‌ها عضو فتح به نشست رم الله دعوت نشدندچرا که نظر «دیگری» داشتند.

وی اضافه کرده است، کنفرانس خبری روز سه شنبه کسانی که به کنگره رم الله دعوت نشده بودند به دنبال تهدید نیروهای امنیتی لغو شده ست.

جبریل رجوب، یک فرمانده امنیتی سابق و عضو شورای مرکزی فتح در گفت گو باخبرگزاری فرانسه اذعان کرده است که مخالفان به نشست رم الله دعوت نشده اند.

وی اضافه کرده است: اما الویت تشکیل کنگره بود.

جبریل رجوب با تاکید بر ضرورت تغییر ساختار جنبش فتح تاکید کرده است: ساختار دهه ۱۹۶۰ در سال ۲۰۱۶ دیگر کارایی ندارد.

این هفتمین کنگره فتح از آغاز برپایی این جنبش است. آخرین بار نیز که فتح کنگره خود را در سال ۲۰۰۹ برگزار کرد.

جنبش فتح در پاییز ۵۷ سال پیش از سوی یاسر عرفات (ابو عمار) و خلیل الوزیر (ابو جهاد) پایه‌گذاری شد و در طول چند دهه مهم‌ترین جنبش فلسطینی بوده است.

فتح مهم‌ترین جناح در کنفدراسیون احزاب فلسطینی موسوم به سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است.

XS
SM
MD
LG