لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۵

تجمع اعتراضی شهروندان اهوازی در رابطه با آلودگی هوای این شهر


عکس «تسنیم» از تجمع امروز مقابل استانداری خوزستان در اهواز.
عکس «تسنیم» از تجمع امروز مقابل استانداری خوزستان در اهواز.

گزارش ها حاکی است که شماری از مردم اهواز روز شنبه ۲۵ بهمن ماه در اعتراض به وضعيت محيط زيست و تشديد پديده گرد و خاک در مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، تجمع کنندگان مقابل استانداری خوزستان از مسئولان خواسته اند مشکل گرد و خاک به صورت اساسی حل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، تجمع کنندگان همچنین به «بی توجهی برخی مسئولان به پديده گرد و خاک»، اعتراض کرده اند.

خبرگزاری تسنيم نيز عکس‌هايی از اين تجمع منتشر کرده است که نشان می‌دهد برخی از شهروندان اهواز پلاکارهايی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:‌ «خوزستان درگذشت» و «می‌خواهم نفس بکشم».

در همين حال، عبدالحسين مقتدايی، استاندار خوزستان در خصوص تجمع روز شنبه در مقابل استانداری در اعتراض به وضعيت گرد و خاک در خوزستان گفته است: تجمع​هايی که در اعتراض به گردوخاک در روزهای قبل صورت گرفته و هم‌چنين تجمعی که امروز مقابل درب استانداری انجام شده، غيرقانونی و بدون مجوز رسمی بوده است. البته بايد گفت که ما بايد پاسخگوی مطالبات مردم باشيم و اگر تجمعی شکل بگيرد موظفيم پاسخ مردم را بدهيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، عبدالحسين مقتدايی در گفت وگو با خبرنگاران تصريح کرده است: اگر يک تشکل مردم​نهاد يا تحت عنوان ديگری مجوز رسمی برای تجمع اخذ نکند، قطعا تبعات آن به عهده افرادی است که اين تجمع​ها را راهبری می​کنند. البته گاهی اين تجمع‌ها مردمی است ولی عده​ای در لابه​لای اين جمعيت هستند که اگر بخواهند از تجمع​های مردمی بهره​برداری کنند با آنها تعارفی نداريم.

استاندار خوزستان همچنين گفته است: ما در مقابل مردم مسئول هستيم و قطعا ۹۰ درصد اين تجمع‌کنندگان مردم هستند. البته ناگفته نماند که برخی شعارها در اين تجمع​ها هيچ‌گونه ارتباطی با موضوع تجمع ندارد. بنابراين ضرورت دارد برای برپايی هرگونه تجمعی، فردی يا تشکلی مراجعه و مجوز را دريافت کند اما بدانيد کسانی که موجب تحريک مردم در اين زمينه می​شوند را از مردم تفکيک می‌کنيم.

عبدالحسين مقتدايی در خصوص منبع گردوخاک اخير استان خوزستان نيز گفته است: منبع خارجی اين گردوخاک هم‌چنان استمرار دارد ولی کاهش ۴۶ درصدی بارندگی و هم‌چنين اراضی کشاورزی که شخم زده شده​اند اما زراعتی در آن صورت نگرفته نيز مزيد بر علت شده است و وزش هر بادی موجب وقوع گرد و خاک می‌شود. در يک کلام، منبع اين گرد و خاک‌ها به طور غالب، خارجی بوده و منبع داخلی نيز مزيد بر آن شده است.

پیشتر شهروندان اهوازی و آبادانی در روز پنجشنبه نیز تجمع هایی در اعتراض به رویکرد مسئولان دولتی به وضعیت گرد و خاک در خوزستان برگزار کرده بودند.

XS
SM
MD
LG