لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

«۱۴ عضو یک خانواده» در بمباران شهر حلب سوریه کشته شدند


حلب روز جمعه هفته گذشته (عکس از آرشیو)
حلب روز جمعه هفته گذشته (عکس از آرشیو)

همزمان با تشدید حملات نیروهای دولتی سوریه برای تصرف مناطق تحت کنترل شورشیان، واحدهای امداد در شهر حلب اعلام کردند روز دوشنبه درحملات هوایی به این شهر ۱۴ عضو یک خانواده کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در فهرست قربانیان حملات هوایی روز دوشنبه به مناطق تحت کنترل شورشیان که توسط واحدهای دفاع غیرنظامی شهر حلب منتشر شده چندین نوزاد از جمله دو نوزاد شش هفته‌ای و شش کودک زیر سن هشت سال دیده می‌شوند.

واحدهای دفاع غیرنظامی که درمناطق تحت کنترل شورشیان فعالیت می‌کنند واعضای آن به «کلاه سفید‌ها» شهرت دارند، می‌گویند هواپیماهای مهاجم روسی بودند و حملات در محله المرجه روی داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز که مرکز آن در بریتانیاست و حوادث جنگ و آمار تلفات را جمع آوری و منتشر می‌کند اعلام کرد در طول روز دوشنبه روستای اواجیه در غرب شهر حلب نیز هدف حملات هوایی قرار گرفته که بر اثر آن حداقل ۲۳ نفر کشته شدند و پیش بینی می‌شود آمار تلفات این حمله افزایش یابد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از زمان شروع این حملات مرگ حداقل ۴۴۸ نفر در شرق حلب را ثبت کرده که ۸۲ نفر از آن‌ها کودک بوده‌اند. نیروهای مسلح سوریه و روسیه می‌گویند فقط به اهداف نظامی حمله می‌کنند.

ارتش سوریه از آغاز این تهاجم در روز ۲۲ سپتامبر مناطقی را در شمال حلب تصرف کرده و مدعی است در خود شهر نیز پیشروی کرده است. در مقابل شورشیان می‌گویند اکثر حملات نیروهای دولتی را دفع کرده‌اند.

یک منبع نظامی دولت سوریه روز دوشنبه گفت نیروهای این کشور به سه مورد از مواضع تروریست‌ها در شهر حلب حمله کرده و هفت نفر از آن‌ها را کشته‌اند. سوریه شورشیان مخالف حکومت را «تروریست» خطاب می‌کند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید در جریان حملات جنگنده‌های روسی در یکشنبه شب به محله الغارترجی که تحت کنترل شورشیان است بیش از ۱۷ نفر از جمله ۵ کودک کشته شده‌اند.

به گفته این گروه در بخش‌های غربی شهر حلب که تحت کنترل نیروهای دولتی است مرگ حداقل ۸۲ نفر ازجمله ۱۷ کودک را ثبت کرده که بر اثر خمپاره باران گروههای شورشی کشته شده‌اند.

همزمان روز دوشنبه اتحادیه اروپا ضمن محکوم کردن حملات هوایی روسیه به شهر حلب اعلام کرد این حملات ممکن است مصداق جنایات جنگی باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو آنرا امضا کرده‌اند گفت: «از زمان آغاز تهاجم نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن بخصوص روسیه، ابعاد و شدت بمباران مناطق شرقی شهر حلب در حد نامتناسب و نامحدودی است.»

این بیانیه که در پی ملاقات وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل صادر شد، می‌افزاید: «حملات عمدی به بیمارستان‌ها، مدارس، کارمندان امداد و پزشکی و سایر مراکز و زیرساخت‌های ضروری مردم و همچنین استفاده از بمب‌های بشکه‌ای، بمب‌های خوشه‌ای و سلاح‌های شیمیایی می‌تواند مصداق جنایات جنگی باشد.»

XS
SM
MD
LG