لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۲

جنتی: همه عوامل حمله به سفارت عربستان در زندان هستند


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز جمعه ۱۰ اردیبهشت، با اشاره به اینکه حمله به سفارت عربستان «توسط تمامی مقامات نظام محکوم شد»، گفته است که «عوامل خودسر» این حمله دستگیر و امروز در زندان هستند.

به گزارش فارس، وزیر فرهنگ و ارشاد که در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی خلیج فارس در بندرعباس، اظهار داشت: «ما خواهان رابطه‌ای معقول، متواضع و مبتنی بر همکاری با کشورهای منطقه هستیم و بهانه‌هایی که می‌گیرند برای همه نخ‌نما شده است. به عنوان مثال حمله به سفارت عربستان در تهران را مطرح می‌کنند که همه عوامل آن دستگیر شده و در زندان هستند و به مجازات خود رسیده است.»

علی جنتی در ادامه گفته است: «جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که با اعضایی که خودسرانه بخواهند باعث تشنج شوند، برخورد کند.»

به دنبال اعدام یک روحانی سر‌شناس شیعه در عربستان در دیماه سال گذشته، تجمع‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد برگزار شد. در ‌‌نهایت شماری از تجمع کنندگان با حمله به سفارت و کنسولگری بخش‌هایی از آن‌ها را به آتش کشیدند.

عربستان به دنبال این حمله روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

مقام‌های قضایی ایران بعد از این حادثه از بازداشت یک روحانی به نام حسن کرد میهن خبر دادند. همزمان با گزارش رسانه‌های ایران در خصوص بازداشت حسن کرد میهن، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران بدون نام بردن از وی گفته بود: فرد بازداشت شده نه تنها در این ماجرا دخیل بوده بلکه «برخی دستورات را داده است.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ۲۲ فررودین ماه جاری از بررسی پرونده «چند نفر» در ارتباط با حمله به سفارت عربستان در دادگاه ویژه روحانیت خبر داده بود.

سخنگوی قوه قضاییه توضیحی در خصوص هویت این افراد ارائه نکرده بود. ولی وی تاکید کرده بود که در این پرونده برای ۴۸ نفر کیفرخواست صادر شده است.

عربستان و حج

به گزارش فارس علی جنتی در ادامه به مساله سفر زائران ایرانی به حج اشاره کرده و گفته است: «در مسئله حج که یک فریضه الهی است و دولت عربستان که مکلف به تامین و ایجاد شرایط برای برگزاری حج است، در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کند و ما با وجود همه تلاش‌ها تاکنون شاهد همکاری پادشاهی عربستان نبوده‌ایم و امیدواریم در زمان باقی‌مانده همکاری کنند.»

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران ششم اردیبهشت گفته بود که عربستان درباره چگونگی صدور ویزا به زائران ایرانی هنوز پاسخ شفافی نداده و برگزاری حج تمتع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای اوحدی درباره آخرین نشست نمایندگان سازمان حج و زیارت ایران با مقامات سعودی گفت که عربستان قرار است تا پایان این هفته نظر نهایی خود را درباره نحوه صدور ویزا به زائران ایرانی اعلام کند.

در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران در دی ماه گذشته این کشور روابطش را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد. پس از آن عربستان سعودی اعلام کرد که سفارت سوئیس در تهران خدمات کنسولی مربوط به ورود زائران حج به عربستان را ارائه خواهد داد.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران همچنین تصریح کرد که مقامات سعودی درباره برنامه‌های فرهنگی ایران در مراسم حج از جمله «شعار‌ها» شرط گذاشته‌اند.

XS
SM
MD
LG