لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

عفو بين‌الملل خواهان خويشتنداری پليس ايران در برابر معترضان «کرد» شد


به دنبال مرگ یک دختر مهابادی و درگيری بين نيروهای امنيتی و معترضان در این شهر، عفو بين الملل روز جمعه ۱۸ ارديبهشت خواستار خويشتنداری نيروهای انتظامی و امنيتی ايران در مقابله با تظاهرات و اعتراضات در اين باره شده است.

عفو بین الملل می گوید، نیروهای انتظامی و امنیتی ایران می بایست از استفاده غیرضروری از خشونت علیه شهروند کرد معترض خودداری کنند.

به گفته مقام های امنيتی ایران دستکم ۲۵ نفر از جمله هفت نيروی پليس در درگيری های روز پنجشنبه زخمی شده اند.

در پی مرگ پريناز خسروانی، که گفته می شود از کارکنان هتل تارای مهاباد بوده است، و انتشار گزارش هايی درخصوص خودکشی وی، شهر مهاباد شاهد تجمع اعتراضی بود که بر اساس گزارش‌ها در جريان درگيری معترضان و پليس ضد شورش، هتل «تارا» به آتش کشيده شد.

سعيد بومدوها، معاون بخش خاورميانه عفو بين الملل در اين زمينه گفته است: به دنبال درگيری ها در روز پنجشنبه تنش در مهاباد و شهر های کردنشين ايران بالا است. نيرو های انتظامی همچنانکه مسئوليت دارند که نظم را برقرار کنند، موظفند براساس معيارها و استاندارهای بين المللی با اعتراضات مقابله کنند.

اين مقام عفو بين الملل اضافه کرده است: واکنش سنگین پليس برای فرونشاندن رفتار خشونت‌آمیز یک گروه اقليت، در شرایطی که بیشتر اعتراض‌ها مسالمت‌آميز بوده، تنها به تشديد تنش می‌انجامد.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنين از نيروهای امنيتی ايران خواسته است به حق اعتراض و تجمع مسالمت‌آميز شهروندان احترام بگذارند.

درحالی عفو بين‌الملل خواستار رعايت معيارهای بين‌المللی در برخورد با بازداشت‌شدگان حوادث اخير در مهاباد شده است که روز شنبه ۱۹ ارديبهشت غلامحسين محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاييه، گفته است که در ارتباط با نا آرامی های مهاباد «تعدادی احضار و بازداشت شده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامحسين محسنی اژه ای که در حاشيه مراسم جشن فارغ‌التحصيلی دانشجويان دانشگاه علوم قضايی در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، درخصوص درگيری روزپنجشنبه در مهاباد اظهار داشت:«در موضوع حادثه مهاباد چند نفر احضار و چند نفر بازداشت شدند و پرونده در حال رسيدگی است و نتايج آن اعلام خواهد شد و جزئيات آن همزمان با پيش رفتن پرونده مشخص می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، معاون اول قوه قضاييه همچنين در پاسخ به اين سوال که اعتراف متهم اين پرونده که معاون اجتماعی ناجا از آن خبر داده چه بوده است؟ گفت: اجمالا اينکه تقصير دارد، در اين قضيه فی الجمله روشن است، ولی فعلا بايد اجازه بدهيم موضوع رسيدگی و جزئيات روشن شود.

اشاره خبرنگاران به اظهارات معاون اجتماعی نيروی انتظامی بود که روز شنبه با اشاره به اين که « متهم پرونده مهاباد هيچ جايگاه امنيتی ندارد و يکی از اهالی همان منطقه است»، اعلام کرد: متهم دستگير و به جرم خود اعتراف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر معاون اجتماعی نيروی انتظامی درباره چگونگی مرگ پريناز خسروانی گفته است: اين اتفاق در حالی رخ داد که خانم جوان فوت شده پس از اطلاع خانواده اش مبنی بر قرار ملاقات او با فرد ديگری قصد داشت از بالکن اتاق به اتاق ديگر مراجعه کند که هنگام عبور به پايين سقوط کرده و در دم جان خود را از دست داده است.

این در حالی است که در برخی از وب‌‌سايت‌های محلی و صفحات خبری در شبکه‌های اجتماعی مانند فيس‌بوک ادعا کرده بودند که پريناز خسروانی برای فرار از دست«يک مامور امنيتی» که قصد تجاوز به وی را داشته دست به خودکشی زده است.

در ادامه سعيد منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نيروی انتظامی، در خصوص بازداشت شماری در ارتباط با آتش زدن هتل تارا گفته است: تعدادی به عنوان مظنون ماجرا دستگير شده اند.

مقام های انتظامی و قضايی ايران توضيحات بيشتری درباره بازداشت شدگان و تعداد انها ارائه نکرده اند.

معاون اجتماعی نيروی انتظامی همچنين با اعلام اينکه در نا آرامی های روز پنجشنبه «تعدادی از شهروندان مهابادی مجروح شدند» گفته است: مجروحان ماجرا به صورت سرپايی درمان شدند و خوشبختانه اين ماجرا هيچ کشته ای نداشت.

اين در حالی است که يک وب سايت خبری درباره درگيری های روز پنجشنبه گزارش داده بود که نيروهای انتظامی «با اسلحه ساچمه‌ای و گاز اشک‌‌آور اقدام به پراکنده کردن معترضان کردند»

XS
SM
MD
LG