لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

عراقچی: برخی‌ها به‌دنبال بازگرداندن شرایط کشور به قبل از مذاکرات هستند


عباس عراقچی
عباس عراقچی

عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران، پنجشنبه با تشبیه تحریم‌های بین المللی علیه تهران به «جنگ اقتصادی بسیار سنگین» گفته است، برخی به دنبال بازگردان کشور به شرایط پیش از مذاکرات هسته‌ای هستند.

به گزارش «تسنیم» عباس عراقچی که در مراسمی در «سرخه»، زادگاه حسن روحانی در استان سمنان، سخنرانی می کرد، اظهار داشت: ایران سالها تحت شدیدترین تحریم‌ها بوده و در شرایطی قرار داشتیم که رکود بر کشور حاکم بوده و تورم بالا بوده و اقتصاد کشور ثبات نداشت و ارتباط بانک‌های کشورمان با بانک‌های جهانی قطع بود.

وی با اشاره به این که «در شرایط تحریم، جنگ اقتصادی بسیار سنگینی علیه» ایران وجود داشت، تاکید کرده است: اگر تصور کنیم تحریم‌ها که کشورمان را به‌مدت ۱۲ سال در معرض آسیب‌های مختلف اقتصادی قرار داد و به‌صورت دفعی رفع می‌شود؛ باید بدانیم رفع خرابی‌ها، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، شکوفایی اقتصاد و بازگشت به شرایط قبلی مدتی زمان می‌‌برد و کسی انتظار ندارد که وضعیت دفعتاً به شرایط قبلی بازگردد.

عباس عراقچی گفته است: «هنوز برخی‌ها به‌دنبال این هستند تا شرایط کشور به حالت قبل از مذاکرات بازگردد.»

به گزارش ایرنا، عضو ارشد هیات مذاکره کننده هسته ای ایران همچنین اظهار کرد: دولت در صدد است تا جلو کسانی که از شرایط تحریم کاسبی کردند و در زمان حاضر نیز به دنبال مانع تراشی هستند تا این فرجام برجام به نتیجه نرسد را بگیرد و اصلاح کند.»

این مقام وزارت امور خارجه ایران توضیح بیشتر در خصوص این افراد ارائه نکرده است، اما مقام‌های دولت حسن روحانی از زمان توافق هسته‌ای بارها با نام بردن از گروهی از مخالفان توافق اتمی وین با عنوان «کاسبان تحریم» اعلام کرده‌اند که آنها از تحریم‌های غرب علیه ایران سود می‌برده‌اند و از توافق اتمی وین و برداشته شدن تحریم‌ها ناراحت هستند.

عباس عراقچی دربخش دیگری از این سخرانی همچنین تاکید کرده است: دولت روحانی به سختی و به‌شدت در حال تلاش است تا این خرابی‌های ۱۲ ساله ناشی از تحریم را بازسازی کند و به شرایط قبل از تحریم‌ها برگردیم.

عراقچی گفت: فروش نفت امروز دو برابر شده، بانک‌ها به شبکه بانک‌های بین‌المللی برمی‌گردند و نقل و انتقال پولی و ارزی انجام می‌گیرد.

ایران و شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند و در ازای آن قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

XS
SM
MD
LG