لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

عارف: در انتخابات مجلس معتقد به خرد جمعی هستم


محمدرضا عارف رئیس «شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان
محمدرضا عارف رئیس «شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان

محمدرضا عارف، رییس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، با اشاره به کناره گیری خود از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت که در انتخابات پیش روی مجلس نیز «اگر خرد جمعی بر کناره گیری بنده ازانتخابات باشد، یک لحظه نیز نمی‌مانم.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای عارف، روز دوشنبه، ۲۳ آذر، تاکید کرد: «اگر در انتخابات اکثریت آرا را کسب کنیم حق انتخاب به عنوان رییس مجلس را داریم اما در صورت کسب اقلیت آرا نیز انتظار داریم اکثریت مجلس سهمی برای ما در نظر بگیرد.»

محمدرضا عارف در آبان ماه سال جاری به عنوان رئیس «شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان» برای انتخابات پیش روی مجلس انتخاب شد و برخی از رسانه‌ها از او به عنوان «سرلیست» ائتلاف اصلاح طلبان در حوزه انتخابیه تهران نام می‌برند.

درهمین حال برخی از چهره‌های اصلاح طلب اعلام کرده‌اند که در صورت کسب اکثریت اصلاح طلب در مجلس دهم، آقای عارف به عنوان رئیس این مجلس انتخاب خواهد شد.

گروه‌های اصلاح طلب اعلام کرده‌اند که با «محوریت» محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، در انتخابات پیش روی مجلس حضور پیدا خواهند کرد.

درهمین حال حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، روز دوشنبه گفت که اصلاح طلبان «تحت رهبری» آقای خاتمی اتحاد خود را حفظ کرده‌اند.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره حضور اصلاح طلبان در رقابتهای انتخابات مجلس دهم، برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان از تشکیل مجلسی مانند مجلس ششم با اکثریت اصلاح طلب ابراز نگرانی کرده اند.

از جمله غلامرضا صفایی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی نیروهای مسلح، گفته است که «باید مراقب باشیم مجلس ششم دیگری تشکیل نشود.»

درهمین حال رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نیز روز دوشنبه گفت که مجلس آینده «نباید همانند مجلس ششم باشد.»

برخی از اصولگرایان و اعضای شورای نگهبان نیز هشدار داده‌اند که اصلاح طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ رد صلاحیت خواهند شد.

درهمین حال محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری روز دوشنبه، نهم آذر گفته بود که کاندیداهای انتخابات باید «تکلیف و موضعشان» را با موضوع اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، یا به گفته او «فتنه» روشن کنند.

درهمین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام از گروه‌های اصلاح طلب، روز دوشنبه گفت که برخی از اصلاح طلبان در حال «رایزنی» با مسئولان اجرایی و نظارتی انتخابات برای جلوگیری از «برخوردهای سلیقه ای» با کاندیداهای انتخابات هستند.

پیش از این محسن رهامی، از چهره‌های اصلاح طلب، خبر داده بود که به همراه اعضای انجمن مدرسین دانشگاه‌ها با محمد یزدی و محمد مومن، دو عضو شاخص شورای نگهبان، دیدار کرده است.

XS
SM
MD
LG