لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

اتریش و آلمان مرزهای خود را به روی هزاران پناهجو بازکردند


اتریش و آلمان روز شنبه ۱۴ شهریورماه مرزهای خود را به روی هزاران پناهجو بازکردند. اتریش اعلام کرده است که شش هزار پناهجو وارد این کشور شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس آلمان می‌گوید، انتظار می‌رود بین یک تا ۱۰ هزار پناهجو روز شنبه به وسیله قطارهای ویژه به مونیخ منتقل شوند.

پلیس آلمان اضافه کرده است که نیروهای امدادگر همراه با مترجمان زبان عربی به پناهجویان برای ثبت نام و انجام مراحل اداری کمک خواهند کرد.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که صد‌ها پناهجو در مجارستان به وسیله اتوبوس به مرز اتریش منتقل شده‌اند.

به گزارش رویترز، پناهجویان طی روزهای اخیر به دلیل اقدامات دولت راستگرای مجارستان دراین کشور با مشکلاتی مواجه شدند.

پیش‌تر بیش از یک هزار پناهجوی گرفتار در مجارستان که بیشتر آن‌ها سوری هستند، به دنبال ممانعت پلیس از سوار شدن به قطار، با پای پیاده در بزرگراه منتهی به مرز اتریش به راه افتادند. پناهجویان سعی داشتند این ۱۷۱ کیلومتری را پیاده طی کنند.

اما در ‌‌نهایت دولت مجارستان پس از چند روز مجبور شد تا ۱۰۰ اتوبوس را برای انتقال هزاران پناهجو به مرز اتریش اختصاص داد.

به گزارش رویترز، دولت اتریش اعلام کرده که دولت آلمان پذیرفته است تا با نادیده گرفتن قوانین موجود درخصوص پناهندگی، اجازه دهد که پناهجویان در اولین کشوری که وارد می شوند اقدام به ثبت نام کنند.

شبکه‌های خبری تصاویری از پناهجویان تا اواخر جمعه همچنان در حال راهپیمایی بودند را نشان دادند.

این پناهجویان بخشی از دو هزار پناهجو هستند که در ایستگاه مرکزی بوداپست، پایتخت مجارستان، گرفتار آمده بودند. مقام‌های مجاری مانع از سوار شدن این افراد به قطار های مسیر اتریش و آلمان شده بودند چون ویزای شنگن نداشتند.

پلیس مجارستان همچنین روز جمعه با پناهجویانی که در اردوگاه‌های این کشور به وضعیت خود اعتراض داشته و از عزیمت آن‌ها به آلمان جلوگیری شده بود، درگیر شد و به سوی آن‌ها گاز اشک آور پرتاب کرد.

مجارستان طی ماه‌های اخیر همراه با ایتالیا و یونان به کشورهای در «صف مقدم» بحران مهاجران تبدیل شده است و این کشور فقط در ماه اوت پذیرای ۵۰ هزار پناهجو شده است که از بالکان وارد خاک آن شده‌اند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، سه هزار و ۳۳۰ مهاجر روز پنجشنبه وارد مجارستان شدند. دولت راستگرای این کشور که ریاست آن با ویکتور اوربان است، برای مقابله با موج وسیع پناهجویان اقدام به کشیدن سیم خاردار در مرز ۱۷۵ کیلومتری این کشور با صربستان کرده است.

در همین حال، آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به کمیساریای عالی پناهندگان کمک خواهد کرد تا صرف تهیه غذا، آب و کمک‌های قانونی برای پناهجویانی شود که از طریق یونان، مقدونیه و صربستان وارد می‌شوند.

XS
SM
MD
LG