لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

درگيری‌ مرزی بين آذربايجان و ارمنستان چهار کشته برجای گذاشت


گزارش ها حاکی است که در تازه‌ترين درگيری‌ها بين نيروهای ارمنستان و جمهوری آذربايجان در منطقه ناگورنو قره باغ دست‌کم چهارتن کشته شده‌اند.

به گزارش بخش ارمنستان راديو اروپای آزاد، در اين درگيری ها که در «خط تماس» مرزی بين دو کشور روی داده است دو سرباز ارمنی، يک سرباز آذربايجانی و يک غير نظامی ارمنی کشته شده اند.

طبق اين گزارش وزارت دفاع ارمنستان روز جمعه ۱۷ بهمن ماه اعلام کرده است، نيروهای آذربايجان شب گذشته روستاهای نزديک به مرز را زير آتش باری شديد خود قرار دادند.

آرتسورن هاوانسيان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفته است که نيروهای ارتش اين کشور در اين منطقه به اتش نيروهای آذربايجان پاسخ داده اند.

وی که در یک کنفرانس خبری در ايروان صحبت می کرد، افزوده است: اگر ما به هر نقض آتش بس آذربايجان پاسخ ندهيم، زمينه شکست خود را فراهم کرده ايم. اما ما مانند آنها مناطق غير نظامی را هدف قرار نمی دهيم.

اين در حالی است که منابع جمهوری آذربايجان می گويند که نيروهای ارمنستان يک روستا در نزديکی مرز را گلوله باران کرده اند.

يک خبرگزاری آذربايجان نيز گزارش داده است که زن ۳۲ ساله در اين حملات زخمی شده که به بيمارستان منتقل شده است.

مناقشه آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه «ناگورنو قره باغ»( يا قره باغ کوهستانی) از سال ۱۹۸۸ اغاز و در نهايت به جنگ بين دو کشور و تصرف اين منطقه توسط ارمنستان منجر شد.

دولت ارمنستان در آغاز مناقشه قره باغ از جدايی طلبان در اين منطقه حمايت کرد. جدايی طلبان در سال ۱۹۹۱ رفرنداومی را برگزار کردند،‌اما آذربايجانی ها آن را تحريم کردند.

به گزارش خبرگزاری فراسنه در جريان جنگ بين جمهوری آذربايجان و ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ دست کم ۳۰ هزار نفر کشته شدند. مذاکرات بين دوکشور از ۱۹۹۴ تاکنون برای دستيابی به صلح نتيجه ای درپی نداشته است.

هرچند از سال ۱۹۹۴ بين دو کشور موقتا آتش بس برقرار شده اما درگيری های پراکنده ای بين دو طرف طی سال های اخير رخ داده است.

XS
SM
MD
LG