لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

اعتصاب در بانه در اعتراض به بسته‌شدن معابر کولبری


عکس منتشر شده از «بانه» در رسانه های مجازی
عکس منتشر شده از «بانه» در رسانه های مجازی

شماری از بازاریان و کسبه «بانه» در استان کردستان در اعتراض به بسته شدن مرز‌ها، معابر کولبری و کاهش جنس در بازار دست به اعتصاب زده‌اند. مقام‌های استانی نیز قول داده‌اند خواسته‌های آن‌ها را پیگیری کنند.

ایرنا گزارش کرده این اعتراض‌‌ها از روز ۲۸ فروردین ماه آغاز شده است.

بر اساس این گزارش٬ راشد عذیری٬ فرمانده «بانه» نیز اعلام کرده است:«ما تمام تلاش خود را برای بازگشایی معابر و مرزهای بانه به کار می‌گیریم.»

آقای عذیری افزوده است: «اکنون که معابر استان بسته شده٬ متاسفانه تامین معیشت مردم هم با مشکل مواجه شده است.»

آن‌طور که این مقام مسئول گفته است: «همه معابر استان‌های غربی با توجه به سیاست‌های جدید و بنابر مصلحت اندیشی بسته شده و این موضوع در همه استان‌های مرزی در حال پیگیری است.»

«جمعیت حقوق بشر کردستان» هم گزارش کرده که دامنه این اعتصاب‌ها به شهرهای «مریوان» و «سردشت» نیز کشیده شده است.

وب‌سایت‌های «کرد‌پرس» و «روژ» هم گزارش‌هایی از این اعتصاب‌ها منتشر کرده و از آغاز مذاکره نمایندگان مغازه‌داران با مقام‌های استانی به منظور تحقق خواسته‌های خود خبر داده‌اند.

بنابر اعلام «جمعیت حقوق بشر کردستان» ٬ کاهش «فعالیت‌های بازرگانی» در مرز‌های غربی ایران طی شش ماه اخیر باعث شکل‌گیری اعتراض‌ بازاریان و کولبران شده است.

مقام‌های استان کردستان علت اتخاذ این تصمیم را تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی عنوان کرده‌اند.

۲۴ اسفند ماه سال گذشته نیز علیرضا آشناگر٬ معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان از تلاش «تمامی مسئولان استان و پیگیری بازگشایی معابر مرزی» سخن به میان آورده بود.

آقای آشناگر بسته شدن این معابر را بی‌ارتباط با مسائل امنیتی اعلام کرده و گفته بود که «دو طرح در رابطه با معابر مرزی استان به وزارت کشور ارائه کرده‌ایم و این طرح‌ها دردست بررسی است.»

این مقام مسئول همچنین از وقوع «تخلفات گسترده‌» در تعاونی‌های مرزنشینان خبر داده و گفته بود در پی این تخلفات «تاکنون یک ریال نصیب مرزنشیان نشده است.»

آن‌طور که آشناگر اعلام کرده در حال حاضر ۱۹۸ هزار نفر در چهار شهر استان کردستان عضو تعاونی‌های مرزنشینی هستند که برخی از آن‌ها سهمیه خود را یک تا دو میلیارد تومان فروخته‌اند.

به گفته وی اعضای این تعاونی‌ها در صورت داشتن «کارت مرزی» از تخفیف ۴۰ درصدی عوارض گمرکی بهره‌مند می‌شوند.

این معافیت‌های گمرکی باعث شده که به گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان برخی از مرزنشین‌ها کارت بازرگانی خود را در اختیار واردکنندگان عمده و سرمایه‌داران بزرگ قرار دهند.

بهمن ماه سال گذشته نیز علی بعیدی٬ مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک اعلام کرده بود که زنی به نام (م. د) که سرمایه زندگی‌اش کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده بیش از ۷۰۰ خودروی سواری پورشه وارد کرده است.

XS
SM
MD
LG