لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

فصل رویایی بارسلونا با قهرمانی در اروپا به پایان رسید


بارسلونا با برتری ۳-۱ مقابل يوونتوس، فاتح ليگ قهرمانان اروپا در فصل ۱۵-۲۰۱۴ شد و فصل درخشان خود را با سه جام به پايان رساند.

بارسلونا پيش از اين در سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ موفق شده بود قهرمان شود. اين پنجمين قهرمانی آبی و اناری‌ها در تاريخ ليگ قهرمانان و چهارمين قهرمانی آنها طی ۹ سال اخير بود.

بارسا با اين قهرمانی به ليورپول و بايرن مونيخ رسيد که آنها نيز پنج دوره قهرمان شده‌اند. رئال مادريد با ۱۰ جام و آث ميلان با هفت قهرمانی در صدر تيم‌های اروپايی هستند.

فينال امسال ليگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه المپيک برلين با قضاوت داور ترکيه‌ای برگزار شد. توپ خيلی زود از خط دروازه‌ها عبور کرد و پاس دقيق آندرس اينيستا به ايوان راکيتيچ، گل اول بارسا را ثبت کرد.

پيش از اين، سريعترين گل بارسا در فينال ليگ قهرمانان، در دهمين دقيقه فينال ۲۰۰۹ مقابل منچستريونايتد و توسط ساموئل اتوئو به ثمر رسيده بود. راکيتيچ کروات توانست رکورد مهاجم کامرونی را بشکند.

گل دقيقه نخست مالدينی به ليورپول در فينال ۲۰۰۵، سريعترين گل فينال در تاريخ ليگ قهرمانان اروپاست.

نيمه اول بارسا - يووه پر از موقعيت بود برای هر دو تيم اما بی دقتی مهاجمان در نواختن ضربات آخر باعث شد همين گل تا پايان ۴۵ دقيقه‌ای که حتی يک ثانيه وقت اضافه نداشت، پابرجا بماند.

در نيمه دوم شاگردان الگری پيش کشيدند و مثل جدال برگشت با رئال مادريد، باز هم بازی ۱-۰ باخته در نيمه نخست را در وقت دوم به تساوی کشيدند. جالب اينکه اين بار هم آلوارو موراتا اين کار را انجام داد. همو که در هر دو بازی رفت و برگشت به تيم سابقش رئال مادريد گل زده بود تا راه راه پوشان را روانه فينال کند.

در ادامه بازی پر نوسان نهايی، ليونل مسی که برخلاف نيمه اول بيشتر صاحب توپ می‌شد، به سمت دروازه شوت زد که دفع ناقص بوفون باعث شد سوارز تيمش را پيش بياندازد. سپس نيمار هم گل زد اما به خاطر خطای هند، اين گل مردود اعلام شد.

در حالی که بازی با حملات پردامنه يووه رو به پايان بود، در دقيقه ۹۶ نيمار ضربه نهايی را بر پيکر بانوی پير تورين فرود آورد تا نتيجه ۳-۱ را به ثبت برساند. لوئيز انريکه ضمن رقم زدن سومين جام در اين فصل، با تمام افتخارات ممکن به استقبال تعطيلاتی تابستانی رفت.

اين آخرين بازی ژاوی در بارسلونا بود. او پس از فتح لاليگا و کوپا دل ری، فصل آخر فوتبالش در بارسا را با قهرمانی در ليگ قهرمانان اروپا جشن گرفت.

XS
SM
MD
LG