لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

وزارت بهداشت: سن امید به زندگی در ایران ۷۴ سال است


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

رییس اداره سلامت سالمندی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی٬ سن امید به زندگی در ایران را ۷۴ سال اعلام کرده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ۲۰ آبان خبرگزاری تسنیم٬ مهین‌السادات عظیمی٬این خبر را در نخستین همایش ملی «سالمندی» در دانشکده پزشکی شهر رشت بیان کرده است.

آن‌طور که وی گفته٬ «امید به زندگی در ایران در آخرین سرشماری به سن ۷۴ سال رسیده است».

در ایران هر پنج‌سال یک‌بار سرشماری انجام می‌شود و بنابراین به نظر می‌رسد منظور رییس اداره سلامت سالمندی وزارت بهداشت٬ سرشماری سال ۹۰ شمسی باشد.

خانم عظیمی همچنین افزوده است، «انتظار می‌رود در سرشماری سال ۹۵ این رقم افزایش یابد».

وی همچنین گفته است: «سن امید به زندگی بدون ناتوانی» در کشور را ۶۴ سال اعلام کرده و افزوده که این موضوع «توجه ویژه به زنان جامعه را می‌طلبد».

رییس اداره سلامت سالمندی وزارت بهداشت٬ بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی٬ میزان سالمندان ایرانی در سال ۲۰۱۵ را ۱۲ درصد کل جمعیت٬ در سال ۲۰۲۰ رقمی معادل ۱۴ درصد کل جمعیت و در ۳۴ سال آینده٬ ۳۱ درصد اعلام کرده است.

وی پیش‌بینی رقم ۳۱ درصد را از «میانگین دنیا و آسیا بالاتر» دانسته است.

اظهارات وی در حالی بیان شده که روز ۲۸ اردیبهشت امسال٬ محمد اسماعیل مطلق٬ مدیرکل دفتر جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت٬ «نرخ امید به زندگی کیفی» در ایران را ۶۳ سال اعلام کرده بود.

به گفته وی٬ سن امید به «زندگی کمی» در ایران برای زنان٬ ۷۴ سال و برای مردان ۷۲.۸ سال است.

مطلق افزوده بود که بر اساس «برنامه‌ریزی وزارت بهداشت٬ این رقم برای زنان باید به ۷۶ سال و برای مردان به ۷۴ سال برسد».

بر اساس آمارهای جهانی٬ با آنکه سن امید به زندگی برای هر دو جنسیت از ۶۵.۳ در سال ۱۹۹۰ به ۷۱.۵ در سال ۲۰۱۳ رسیده٬ اما نرخ امید به زندگی در میان زنان بیشتر از مردان است.

آن‌طور که روزنامه دنیای اقتصاد در آبان پارسال نوشته بود٬ «اگر همین روند ادامه داشته باشد امید به زندگی زنان تا سال ۲۰۳۰ به ۸۵.۳ سال و امید به زندگی مردان به ۷۸.۱ سال خواهد رسید».

بر اساس این گزارش٬ نرخ امید به زندگی در آسیا ۶۲ تا ۸۰ سال اعلام شده که ایران در این شاخص با ۷۳ سال، هفت سال با کشور اول آسیا که ژاپن است، فاصله دارد.

امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است که با بهبود شاخص‌های بهداشتی‌- درمانی رابطه مستقیم دارد.

از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب‌ماندگی کشورهاست.

آمار نرخ امید به زندگی در ایران در حالی منتشر شده که پیشتر رییس سازمان بهزیستی ایران بدون ارائه آمار از افزایش تعداد سالمندان رها شده در خیابان‌ها خبر داده و گفته بود «تنهایی، گوشه‌نشینی و انزوا» در سالمندان در حال افزایش است.

انوشیروان محسنی بندپی مهرماه امسال در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود که در گذشته با پدیده «کودک رها شده» در خیابان مواجه بودیم و امروز با پدیده «سالمند رها شده» مواجه هستیم.

XS
SM
MD
LG