لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

«قطع هشت هزار اصله درخت سیب ۲۰ ساله در مشگین‌شهر»


عکس از وب سایت «اورامی»
عکس از وب سایت «اورامی»

وب‌سایت محلی «اورامی» از قطع هشت هزار اصله درخت سیب ۲۰ ساله در شهر مشگین‌شهر استان اردبیل خبر داده است.

آن‌طور که این وب‌سایت محلی در خبر روز سه‌شنبه (۱۹ مرداد) خود نوشته٬ این درختان با حکم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان اردبیل قطع شده‌اند.

بر اساس این گزارش٬ با شکایت خواهان پرونده که یکی از ۴۰ وراث یک طایفه بوده٬ دادگاه تجدید نظر دادگستری استان اردبیل به «قلع و قمع» همه هشت هزار درخت و باغات احداثی در یک طایفه از روستاهای شهرستان مشگین حکم می‌دهد.

«اورامی» نوشته این حکم در حالی از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر شده که خواهان پرونده تنها یک پنجم از کل زمین و باغات مورد اشاره را به ارث می‌برده است.

این وب‌سایت محلی از دادگاه تجدیدنظر اردبیل به خاطر جدانکردن میزان سهم الارث فرد شاکی انتقاد کرده است.

«اورامی» همچنین این پرسش را مطرح کرده که در حالی که دادگاه می‌توانست سهم شاکی را از باغ‌ها جدا کند٬ به چه دلیلی حکم به قطع این همه درخت داده و چنین خسارت بزرگی به طبیعت و درختان وارد کرده است؟

حکم قطع این درختان در شرایطی صادر شده که بر اساس قوانین ایران، قطع درخت جرم محسوب شده و مجازات‌های سنگینی برای عاملان قطع درخت در این قوانین پیش‌بینی شده است.

با وجود این، بسیاری از نهادهای دولتی به خصوص شهرداری‌ها در ایران اقدام به نابودی گسترده درختان می‌کنند.

از جمله مردادماه سال ۹۲ شهرداری منطقه دو تهران با کمک یک شرکت پیمانکاری بیش از صد درخت را که بعضاً کهنسال بودند، در منطقه اوین درکه قطع کرد تا اقدام به ساخت پیاده‌رو کند.

خبرگزاری صداوسیما نیز اسفندماه سال ۹۴ از قطع یک اصله درخت گردوی ۵۰۰ ساله در شهر «رابر» استان کرمان در هفته منابع طبیعی و فروش آن به قیمت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خبر داده بود.

محسن فیروزی، نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان «رابر» اعلام کرده بود که این درخت را «یکی از مالکان خصوصی آن قطع کرده و سازمان‌های ذیربط هم غافلگیر شده‌اند.»

خبرگزاری صداوسیما هم به نقل از اهالی این منطقه نوشته بود که «یکی از ورثه مالک مرحوم این درخت آن را حدود سه و نیم میلیون تومان که بسیار کمتر از قیمت واقعی است به یک خریدار چوب فروخته است.»

XS
SM
MD
LG