لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۸

وزارت بهداشت «مخالف اعزام» عباس کیارستمی به فرانسه بود


عباس کیارستمی در یکی از بیمارستان های تهران (عکس از آرشیو)
عباس کیارستمی در یکی از بیمارستان های تهران (عکس از آرشیو)

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرده است وزارت بهداشت، با اعزام عباس کیارستمی به فرانسه به منظور ادامه درمان مخالف بوده و انجام این سفر را غیر لازم تشخیص داده بود.

رضا پایدار، این مطلب را در گفت‌و‌گویی که روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه، از وی در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده است، بیان کرده و گفته است که وزیر بهداشت، مخالفت خود با انجام این سفر را با کیارستمی در میان گذاشته بود.

آقای پایدار اضافه کرده است: «ما با اعزام وی به خارج کشور موافق نبودیم٬ چرا که تمام اقدامات لازم برای او در کشور انجام شده بود و این جابه‌جایی لزومی نداشت».

آن‌طور که این مقام پزشکی گفته، عباس کیارستمی «با توجه به تمایل خود، تصمیم به سفر خارج از کشور» گرفت و مجموعه تیم پزشکی و وزارت بهداشت نیز به تصمیم وی احترام گذاشت.

پایدار اضافه کرده است که وزارت بهداشت، بنا به خواسته کیارستمی، در پی فراهم کردن مقدمات سفر یک متخصص «اورولوژی» به ایران بود که در این بین، وی «با یک فروند آمبولانس هوایی به فرانسه منتقل شد».

رضا پایدار، علت درگذشت عباس کیارستمی در فرانسه را «خون‌ریزی شدید مغزی» اعلام کرده است.

عباس کیارستمی روز دوشنبه ۱۴ تیرماه در سن ۷۶ سالگی و پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری، در فرانسه درگذشت و قرار است پیکر وی، روز جمعه به ایران منتقل شود و به وصیت خودش در لواسان به خاک سپرده شود.

«کمپین» پیگیری پرونده پزشکی کیارستمی

به دنبال گزارش ها در خصوص «قصور پزشکی» در جریان معالجه عباس کیارستمی در ایران، خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که یک کمپین در زمینه پیگیری وضعیت معالجه این کارگردان نامدار ایرانی تشکیل شده است.

به گزارش ایلنا،‌ «هدف این کمپین پیگیری روند درمان عباس کیارستمی در ایران و فرانسه است و قصد دارد تا مشخص کند آیا در روند درمان این کارگردان قصوری از طرف تیم پزشکی رخ داده است یا خیر؟ »

این خبرگزاری اضافه کرده است: «تشکیل دهندگان این کمپین نمی‌خواهند حکم بدهند که حتما قصوری از طرف تیم معالج عباس کیارستمی در ایران رخ داده است اما از آنجایی که عباس کیارستمی شخصیتی ملی و جهانی بود و علاقمندان بسیاری داشت، حق پرسشگری درباره وضعیت درمان وی را حق خود می‌دانند.»

حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی، نیز روز گذشته گفته بود: «اگر قصوری در پروندهٔ پزشکی عباس کیارستمی رخ داده باشد، وزارت بهداشت خود به این موضوع رسیدگی می‌کند و نیازی نیست ما در ارشاد پرونده را پیگیری کنیم».

درهمین حال، محسن تدین فر، رئیس بیمارستان جم نیز گفته است:« در زمان درمان عباس کیارستمی انتقادات بسیاری درباره اهمال بیمارستان جم در این زمینه مطرح شد.»

به گزارش ایلنا،‌وی اضافه کرده است:«موضوع اصلی نقد‌ها درباره شیوه درمان کیارستمی و عمل ابتدایی برداشت نمونه پولیپ روده بود که موجب عفونت در کیارستمی شد.»

عباس کیارستمی آن‌طور که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرده است، از اواخر سال گذشته، به منظور پیشگیری از پیشروی سرطان، چهار بار مورد عمل جراحی قرار گرفته بود.

در پی این جراحی‌ها و عوارض ناشی از آن، آقای کیارستمی در فروردین ماه، در وضعیت بحرانی قرار گرفت و انتشار اخباری در خصوص وضعیت وخیم وی، منجر به دخالت مقام‌های وزارت بهداشت در پرونده پزشکی این کارگردان معروف سینما شد.

رضا پایدار توضیح داده است که وزارت بهداشت برای درمان کیارستمی، تیمی از پزشکان متخصص را انتخاب کرده بود که تمام مراحل درمانی با آن‌ها چک می‌شد.

پایدار افزود شخص وی، بیش از ۳۰ بار عباس کیارستمی را ویزیت کرده بود و وزیر بهداشت هم بار‌ها از وی عیادت کرده و در جریان روند درمان وی قرار گرفته بود.

این درحالی است که رضا پایدار معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، فروردین ماه گذشته، خبر ابتلای عباس کیارستمی به سرطان دستگاه گوارش را تکذیب کرده و گفته بود طبق آخرین پاتولوژی، بیماری وی پولیپ روده تشخیص داده شده و بر این اساس، قسمتی از روده او که دارای زائده‌ای بوده، برداشته شده است.

خانواده عباس کیارستمی نیز، بیماری او را پولیپ روده عنوان کرده و گفته‌اند مدارک پزشکی آقای کیارستمی نشان می‌دهد که وی به سرطان مبتلا نبوده است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز، اواخر فروردین ماه گذشته، پس از عیادت از عباس کیارستمی در بیمارستان جم تهران، دلیل بستری‌شدن این فیلمساز مشهور ایرانی را مشکل گوارشی اعلام کرده و هیچ اشاره‌ای به سرطان نکرده بود.

گزارش ها حاکی است که جمعه پیکر عباس کیارستمی به تهران منتقل می شود.

کیارستمی، تنها فیلمساز سینمای ایران است که موفق به دریافت جایزه نخل طلا از جشنواره کن شده است. او برای فیلم «طعم گیلاس» این جایزه را در سال ۱۹۹۷ دریافت کرد.

وی علاوه بر سینما، در عرصه‌های دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال بود.

عباس کیارستمی، در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت.

روزنامه گاردین، در سال ۲۰۱۱ فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا را منتشر کرد که عباس کیارستمی در آن، در مکان ششم و بالا‌تر از بسیاری از چهره‌های نامدار سینما قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG