لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

مهدی چمران از عرضه گیلاس هر کیلو یکصدهزار تومان در تهران خبر داد


مهدی چمران٬ رئیس شورای شهر تهران اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با ورود «قاچاقی» میوههای خارجی به ایران را «ناکافی» دانسته و از عرضه گیلاس به قیمت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان در برخی نقاط این شهر خبر داده است.

به گزارش روز سه شنبه چهارم اسفندماه خبرگزاری «نسیم آنلاین» ٬ آقای چمران در دویست و چهلمین جلسه شورا این مطلب را بیان کرده است.

وی از عرضه فراوان میوه های گران قیمت خارجی در میدان اصلی تره بار شهر تهران انتقاد و این پرسش را مطرح کرده که آیا خرید این میوه های گران قیمت «حلال است یا حرام؟»

چمران فروش این میوه‌ها با قیمت های گزاف را «غیرمجاز» دانسته و از دستگاه های مسئول خواسته این موضوع را پیگیری کنند.

بحث واردات میوه از زمانی که علی خامنه ای این نوع واردات را «خجالت آور» خواند٬ به یکی از مسائل مورد بحث مسئولان شهری و دولتی در ایران تبدیل شده است.

آقای خامنه ای روز ۱۹ بهمنماه گفت «کشور با این عظمت، انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود. منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات.»

در پیوند با این اظهارات علی اکبرپور احمدنژاد، دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالای استان تهران از آغاز طرح تشدید برخورد با میوه قاچاق در میادین بزرگ میوه و تره بار خبر داده است.

آقای پوراحمدنژاد گفته در این رابطه کارگروهی متشکل از ماموران ستاد مبارزه با قاچاق کالای استان تهران به ریاست سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران تشکیل شده است.

به گفته وی در طرح تشدید با قاچاق میوه تاکنون ۱۴۰۰ کیلو سیر خشک، ۳۴ تن نارنگی پاکستانی، ۳۰۰ جعبه سیب سبز فرانسوی و و ۶۹۰ کیلو بلوط و مقادیری انگور شیلیایی کشف و ضبط شده است.

بنابر اعلام این مقام مسئول در همین رابطه ۱۷ نفر از «متخلفان» هم به مراجع قضایی معرفی شدهاند.

با وجود اجرای این طرح٬ قاچاق میوه همچنان در ایران ادامه دارد و به گفته محمود حجتی٬ وزیر جهاد کشاورزی «نابسامانی موجود در مرزهای کشور» مهم‌ترین عامل تداوم این پدیده است.

مهدی چمران نیز در این زمینه تلاشهای سازمان تعزیرات وزارت صنعت و معدن و پلیس برای برخورد با ورود میوه های قاچاق و خارجی را «کافی» ندانسته و خواستار اقدامات بیشتر در این رابطه شده است.

۲۷ بهمن ماه سال جاری محمود نوابی٬ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود میوه های قاچاق در کانتینرهای وارداتی جاسازی و وارد کشور می‌شود.

از ترکیه٬ پاکستان٬ شیلی٬ مصر و چین به عنوان پنج کشوری نام برده می‌شود که تامین کننده میوه های قاچاق به ایران هستند.

XS
SM
MD
LG