لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

بوئینگ: قرارداد با ایران پیشرفت داشته، اما امسال هواپیمایی تحویل داده نمی‌شود


دنیس مویلنبورگ مدیر اجرایی شرکت هواپیما سازی بویینگ
دنیس مویلنبورگ مدیر اجرایی شرکت هواپیما سازی بویینگ

مدیر اجرایی شرکت هواپیما سازی بویینگ اعلام کرده است که این شرکت در راستای اجرای قرارداد فروش بیش از ۱۰۰ هواپیمای مسافربری به ایران، به پیشرفت‌هایی دست یافته است، اما در سال جاری میلادی هواپیمایی به ایران تحویل داده نمی شود.

فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران بخشی از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ بود که براساس آن ایران پذیرفت برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل آن تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دنیس مویلنبورگ در حاشیه کنفرانسی درباره تکنولوژی‌های آینده در شیکاگو به خبرنگاران گفته است،این قرار داد طی سال جاری میلادی (۲۰۱۶)که دو ماه از آن باقی مانده است، اجرا نخواهد شد، بلکه این قرارداد طی دو یا سه سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی افزوده است:این قراردادفرصت مهمی برای شرکت بوئینگ است وخیلی خوشحالم این قرارداد به طور مداوم در حال پیشرفت است.

مدیر عامل بوئینگ در ادامه در خصوص روند این قرار داد تصریح کرده است:در مراحل نهایی کردن ساختار توافق با مشتریانمان در ایران هستیم و البته همزمان درحال رایزنی با مقام‌های دولت أمریکا برای اخذ مجوزهای لازم هستیم.

ماه گذشته مقام‌های دو شرکت‌ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ اعلام کردند که دولت امریکا مجوزهای لازم برای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است.

طبق این گزارش،شرکت ایرباس در فاز نخست ۱۷ فروند هواپیما به ایران می‌فروشد.

جاستین دابون، سخنگوی شرکت ایرباس، روز چهارشنبه ۳۱ شهریور گفته بود، این ۱۷ فروند هواپیما از مدل‌های ای‎۳۲۰ و ای‌۳۳۰ هستند که دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش آنها به ایران را صادر کرده است.

ایران قراردادی برای خرید ۱۱۸ هوایپما از ایرباس به قیمیت تقریبی ۲۷ میلیارد دلار امضا کرده است.

XS
SM
MD
LG