لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۵

کناره‌گیری بزرگترین حزب برزیل از ائتلاف دولت روسف


بزرگترین حزب برزیل روز سه شنبه ۲۹ مارس اعلام کرده است که از ائتلاف دولت حاکم این کشور کناره گیری می کند و از تمامی وزرای خود در کابینه دیلما روسف، رئیس جمهوری، درخواست کرده است که به همکاری با این دولت پایان دهند.

به گزارش رویترز، این اقدام حزب جنبش دموکراتیک برزیل، دولت خانم روسف را در آستانه سقوط قرار داده است.

این گزارش می افزاید، حزب جنبش دموکراتیک برزیل از شش وزیر کابینه دولت روسف خواسته است از این دولت کناره‌گیری بکنند.

بر اساس قوانین ریاست جمهوری برزیل، خانم روسف می تواند در مقام خود باقی بماند اما وی دیگر نمی تواند مانع استیضاح و طرح برکناری رییس جمهور در پارلمان شود، به همین دلیل ممکن است میشل تمر، معاون اول خانم ورسف، به عنوان کفیل ریاست جمهوری کنترل اوضاع را در دست بگیرد.

دیلما روسف انجام هرگونه اقدام خلاف قانون دولت خود را رد می کند و از تلاش‌ها برای استیضاح خود به عنوان کودتا یاد می کند.

این در حالی است که مخالفان می گویند، خانم روسف در جریان انتخابات مجدد خود در سال ۲۰۱۴ با نقض قوانین بودجه، هزینه‌های دولت را در آن سال افزایش داد و به نوعی از قدرت سواستفاده کرده است.

به گزارش رویترز، با توجه به جدا شدن اصلی‌ترین حزب از ائتلاف دولت حاکم، احتمالا احزاب کوچک نیز از دولت خانم روسف جدا خواهند شد و عملا وی تنها خواهد شد.

این گزارش می افزاید، بحرانی که اکنون دولت خانم روسف با آن مواجه است بخشی از یک بحران بزرگتر است که برزیل با آن درگیر شده؛. این کشور که تا سال‌های اخیر در شمار کشورهای در حال توسعه‌ای مانند چین، هند و روسیه قرار داشت، اکنون با بحران اقتصادی مواجه است.

اقتصاددانان می گویند، اقتصاد بزریل در سال گذشته نزدیک به چهار درصد کوچک تر شده است و در دو سال گذشته این کشور با بدترین رکود در طول یک قرن گذشته مواجه بوده است.

از سوی دیگر درآستانه المپیک ریو دو ژانیرو موضوع بیماری و ویروس «زیکا» بر نگرانی‌ها افزوده است.

XS
SM
MD
LG