لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

واردات خودرو از آمریکا بلامانع اما همچنان متوقف 


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

پس از اینکه واردات خودروهای آمریکایی به ایران ممنوع شده بود شماره گذاری خودرو ها غیر آمریکایی تولید شده در آمریکا هم متوقف شد . اما حالا وزارت صنعت معدن و تجارت ، واردات خودروهای غیر آمریکایی که در آمریکا تولید شده اند را بلامانع اعلام کرده است .با این همه پلیس همچنان حاضر به شماره گذاری این خودرو‌ها نیست .

فرهاد احتشام‌زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفته است :« در مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت قانونی واردات خودروهای غیر آمریکایی تولیدی در آمریکا صورت گرفت این وزارتخانه واردات این خودروها را بلامانع دانسته است .در رابطه با وضعیت پیش آمده مبنی بر توقف شماره‌گذاری خودروهای با برند غیر آمریکایی که در این کشور تولید شده‌اند، برای حل ابهام و روشن شدن موضوع مذاکراتی با مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.»

وی با بیان اینکه در این مذاکرات این مقام مسوول سه حالت را در رابطه با واردات خودروهای آمریکایی و خودروهای تولیدی در این کشور بر شمرده، خاطرنشان کرده :« براین اساس واردات خودروهای با برند آمریکایی تولیدی در آمریکا و خودروهای با برند آمریکایی تولیدی در کشور ثالث ممنوع بوده اما واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده در این کشور بلامانع و قانونی است.با توجه به نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجری کنترل واردات به کشور، پلیس به عنوان ضابط اجرای قانون باید از تفسیر قانون خودداری کرده و شماره‌گذاری خودروهای با برند غیر آمریکایی وارد شده از آمریکا را آغاز کند.»

خبرگزاری ایسنا چندی پیش در گزارشی نوشته بود «در حالی یکی از شرکت‌های داخلی تبلیغات وسیعی برای فروش برخی خودروهای وارد شده از آمریکا همچون هوندا چار‌و راه انداخته که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است. در این رابطه بهتر است شهروندان از خرید این خودروها که شماره‌گذاری نمی‌شوند خودداری کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند»

پس از توافق هسته‌ای، تنها صنایع هوایی ایالات متحده مجوز فعالیت با شرکت‌های ایرانی را دریافت کردند.

اما گمان می‌رفت شرکت‌های خودروسازی آمریکایی از طریق شعبه‌هایشان در آسیا و اروپا همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی آغاز کنند. حتی برخی رسانه‌های ایران از گفت‌وگوی مدیران جنرال موتورز با ایران خودرو برای تولید محصولات این شرکت در ایران گزارش‌هایی را منتشر کرده بودند.

اما تمام این خبر‌ها با ممنوعیت واردات شورولت‌های ساخته شده در کره جنوبی که برای واردات به ایران ثبت سفارش شده بودند رنگ باخت.

پس از آنکه فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران، گفت که نمایندگی رسمی‌ شورولت مراحل قانونی لازم را در ایران گذرانده و خودروهای آمریکایی شورولت از طریق کره جنوبی وارد بازار ایران می‌شوند، فشار بر وزارت صنعت معدن تجارت برای جلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی به ایران افزایشیافت.

از سوی دیگر محمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تسنیم گفته بود «درخصوص ورود خودروهای آمریکایی باید متذکر شد مصوبه ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی منحصر به کالاهای مصرفی بوده که فهرست این اقلام به سازمان توسعه تجارت و گمرک ابلاغ شده است. با توجه به اینکه که خودرو در قوانین ما به عنوان کالای سرمایه‌ای و یا مصرفی با دوام تلقی می‌شود و شامل مصوبه مذکور نیست پس واردات خودرو آمریکایی ممنوعیتی ندارد.»

اما فشارها چنان افزایشیافت که بالاخره وزیر صنعت، معدن و تجارت تسلیم شد و با دستور او مجوز واردات خودروهای آمریکایی، ناگهان لغو، و اسامی‌۲۴ مدل شورلت از فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور در سال ۹۵ از سیستم ثبت سفارش حذف شد.

پس از این اتفاق ممنوعیت شماره گذاری توسط پلیس ایران به خودروهای غیرآمریکایی تولید شده در آمریکا هم گسترش پیدا کرد

در این باره فرهاد احتشام‌زاد رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود :« حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی تولید آمریکا وارد ایران شده که مربوط به برندهای بیامو، تویوتا، ولوو و هوندا است که با کد آمریکا تولید شده‌اند؛ البته پلیس راهنمایی و رانندگی شمارهگذاری این خودروها را متوقف کرده است».

حالا پس از مشخض شدن موضع وزارت صنعت معدن و تجارت کوروش مرشد سلوکنایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از مذاکره با پلیس راهنمایی و رانندگی برای آغاز شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا خبر داه است .

وی گفته است :« همچنان شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی تولید شده در آمریکا که وارد ایران شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی متوقف است.قرار بر این بود که حجم بالایی از خودروهای هیبرید وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود. خودروهای هیبریدی که مجوز واردات دارند محدودند؛ با این حال شماره‌گذاری آن متوقف است.بنابراین در این شرایط در حالی رایزنی با پلیس برای آغاز شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخته شده در آمریکا هستیم اما هنوز جواب مثبتی نداده‌اند. با این حال امیدواریم مسوولان وارد عمل شوند و تفسیر اشتباه صورت گرفته را اصلاح کنند و نگذارند جامعه از تکنولوژی خودروهایی همچون هیبرید محروم شود.خودروهایی همچون هوندا و تویوتا ژاپنی و بی‌ام‌و آلمانی هستند و حتی اگر در آمریکا تولید شده باشند نمی‌توان این خودروها را آمریکایی دانست. »

XS
SM
MD
LG