لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۷

رییس کل بانک مرکزی ایران: افزایش نرخ ارز پایدار نیست


ولی الله سیف، رییس‌ کل بانک مرکزی ایران
ولی الله سیف، رییس‌ کل بانک مرکزی ایران

ولی الله سیف، رییس‌ کل بانک مرکزی ایران، روز چهارشنبه دهم آذرماه گزارش‌ها درباره استفاده دولت از افزایش نرخ ارز را برای رفع کسری بودجهرا رد کرده و گفته است، افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود.

قیمت‌ دلار طی چند روز گذشته شتابی صعودی داشته و روز سه شنبه از مرز ۳۹۳۰ تومان گذشت. این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد در روز سه شنبه در مقایسه با یکشنبه گذشته ۱۱۰ تومان افزایش نشان می‌داد.

به گزارش ایرنا، به گزارش ، ولی‌الله سیف در یادداشتی در « تلگرام»نوشته است: در چند روز گذشته نوسانات نرخ ارز افزایش یافته و بازار ارز روزهای ملتهبی را پشت سر می‌گذارد که انتظار طبیعی آن است که بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار ارزی کشور، در این زمینه اتخاذ موضع کند. همین امر این‌جانب را بر آن داشت تا مطالبی را در خصوص تحولات اخیر بازار ارز بیان کنم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تحلیل رسانه‌ها در خصوص افزایش قیمت دلار تاکید کرد است:«واقعیت آن است که تحولات روزهای اخیر بیشتر از هر چیز دیگری ناشی از شوک‌های انتظاری است که با عواملی همچون افزایش تقاضای فصلی ارز ترکیب شده‌اند و با وجود تاثیرگذاری مقطعی بر تغییرات نرخ ارز، از سوی بنیان‌های اقتصاد کلان حمایت نمی‌شوند.»

وی اضافه کرده است:«توجه به اینکه بنیان‌های اقتصادی، جهش و نوسانات اخیر بازار ارز را تایید نمی‌کند، بنابراین ماهیت این تحولات برخلاف سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ از جنسی نیست که واجد آثار ماندگار باشد.»

ولی الله سیف در ادامه گفته است: برخی ازافراد« در سال گذشته وقتی نرخ دلار در همین ایام به حوالی ۳۷۴۰ تومان رسید، پیش بینی می‌کردند، تا پایان سال ۱۳۹۴ نرخ از ۴۰۰۰ تومان فراتر می‌رود. اخیرا نیز برخی افراد بدون توجه به آثار منفی انتظاری این امر، به التهاب بازار دامن می زنند و حتی عنوان می‌کنند دولت جهت جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کند که قطعا درست نیست.»

طی روزهای اخیر رسانه‌های اصولگرایی مانند فارس و تسنیم به گزارش هایی در خصوص «اقدام دولت برای جبران کسری بودجه خود در حالی که حدود ۴ ماه به پایان سال باقی مانده» منتشر کرده اند.

رییس کل بانک مرکزی ایران در ادامه با تاکید براین که «افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز یک شوک انتظاری است و پایدار نخواهد بود» گفته است: «نگاهی به روند نرخ ارز در سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ، تحت‌تاثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته است.»

این در حالی است که تحلیگران اقتصادی از مسایلی مانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وضعیت بد بازار جهانی نفت و جدی‌ترین شدن مبارزه با پولشویی در ایران به عنوان عوامل تاثیر گذار بر افزایش قمیت دلار در ایران یاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG