لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

«بی میلی شرکت شل» برای خرید نفت از ایران پس از لغو تحریم ها


«رویال داچ شل»
«رویال داچ شل»

شرکت نفتی «رویال داچ شل» در ظرف یک سال گذشته و پس از برداشته شدن تحریم‌ها بر علیه ایران فقط سه محموله نفتی از این کشور خریداری کرده است.

خبرگزاری رویترز می گوید، این مقدار بخش ناچیزی از آنچه این شرکت بزرگ نفتی قبل از وضع شدن تحریم‌ها از جمهوری اسلامی خریداری می کرد را شامل می شود که این به نوبه خود حاکی از وجود مشکلات حقوقی و قیمت‌های بالاست که همچنان به عنوان مانعی بر سر راه تجارت محسوب می شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این شرکت هلندی‌بریتانیایی دلیلی برای افت حجم خریدش از ایران که در گزارش سالانه شرکت به آن اشاره شده ارایه نکرده است.

علیرغم اینکه شرکت شل از اظهار نظر در مورد چرایی حجم پایین خرید از ایران خودداری کرده است، منابع تجارت نفت اظهار می دارند که نفت ایران بیش از حد گران است و در هر حال تحریم‌های باقی مانده معامله با جمهوری اسلامی را به یک «میدان مین حقوقی» تبدیل نموده اند.

این گزارش در مورد مشکلات حقوقی مرتبط با تحریم‌ها می گوید بعنوان مثال اسناد بایگانی شرکت شل نشان می دهند که این شرکت مجبور بوده است تا اطلاعات اندکی در مورد پرداخت‌های این شرکت در ازای خرید بلیط‌های مسافرتی که کارمندان آن از شرکت‌های هواپیمایی ایران کرده بودند را منتشر کند.

به دنبال حصول توافق هسته ای، اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۱۶ تحریم‌ها بر علیه ایران را لغو کرد و ایالات متحده هم بعضی محدودیت‌ها در معاملات دلاری با این کشور را برداشت که این اقدامات در نهایت امکان افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران را فراهم آورد.

با اینکه تجارت نفت ایران با مشتریان آسیایی و اروپایی در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی که در حوزه قضایی آمریکا قرار دارند در مورد خرید نفت ایران همچنان با احتیاط برخورد می نمایند.

رویترز می گوید، دولت ترامپ پیش تر در ماه جاری میلادی در پی آزمایش اخیر موشک بالستیک در ایران تحریم‌های جدیدی برعلیه تهران وضع کرد. رویارویی با تحریم‌ها می تواند بسیار پرهزینه باشد.

در سال ۲۰۱۴ بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا »برای رهایی از اتهاماتی مبنی بر نادیده گرفتن تحریم‌های وضع شده توسط آمریکا بر علیه چند کشور از جمله ایران پرداخت حدود ۹ میلیارد دلار جریمه را تقبل کرد.

در ماه گذشته میلادی ایران اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا همکاری با شرکت‌های آمریکایی در بخش انرژی را غیرممکن می سازد.

در طول یک سال گذشته توتال تنهاشرکت بزرگ نفتی بوده است که خرید نفت خام از ایران را در حجمی قابل مقایسه با دوران پیش از تحریم‌ها از سر گرفته است.

بزرگترین شرکت نفتی فرانسه به دنبال عقد یک قرارداد جدید با ایران جهت توسعه میادین نفت و گاز ایران است.

بر اساس گزارش سالیانه شل، این شرکت در طول سال گذشته فقط سه محموله نفتی از ایران خریداری نموده است. این خرید‌ها شامل یک مورد به ارزش ۴۵ میلیون دلار در ماه مه بوده که ۱.۱ میلیون دلار سود برای شرکت شل در بر داشته و در ادامه دو محموله در ماه دسامبر به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۱۰۶ میلیون توسط این شرکت خریداری شده است.

در سال ۲۰۱۶ شرکت شل ۱.۹۴۲ میلیارد دلار از بدهی‌های معوقه‌اش از محل خرید هایی که پیش از تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا برعلیه ایران در سال ۲۰۱۲ انجام شده بود را پرداخت کرد. در آن دوران شرکت شل روزانه۲۰۰,۰۰۰ بشکه نفت و یا ماهانه شش محموله بزرگ نفتی از ایران خریداری می نمود.

علیرغم رفع برخی محدودیت‌های آمریکا در انجام معاملات دلاری با ایران شرکت شل اعلام کرده است که هیچ یک از پرداخت‌هایش با استفاده از دلار انجام نگرفته است.

با وجود تمام مشکلات این شرکت اعلام کرده است که دفترش در تهران را در سال گذشته میلادی بازگشایی نموده و چندین تفاهمنامه غیر الزام آور برای همکاری با شرکت ملی نفت ایران جهت توسعه بخش پتروشیمی، نفت و گاز امضا کرده است.

XS
SM
MD
LG