لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

مودیز: مشکلات تولید، مانع بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی 


یک سکوی نفتی ایران
یک سکوی نفتی ایران

یک موسسه اعتبار سنجی می گوید، بازگشت ایران به بازار جهانی نفت، بازار را بیش از پیش اشباع خواهد کرد، هرچند این کشور با چالش‌هایی برای افزایش تولید نفت مواجه است.

موسسه اعتبارسنجی مودیز در گزارشی که دوشنبه سوم اسفندماه در سایت رسمی خود منتشر کرده است، پیش بینی کرد: ایران در سال ۲۰۱۶ صادرات نفت به بازارهای جهانی را بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد که تاثیر زیادی بر قیمت‌ها خواهد گذاشت.

این در حالیست که روز ۱۶ فوریه، روسیه و عربستان سعودی توافق کردند تولید خود را در سطح مربوط به ماه ژانویه متوقف کنند اما ایران هنوز به این توافق نپیوسته است.

با این وجود، ایران هنوز با موانع جدی برای افزایش تولید مواجه است. گزارش مودیز می‌گوید «ایران برای افزایش تولید با موانع فنی و سیاسی مواجه است».

برای بالابردن تولید، ایران نیاز به جذب دوباره مشتریان، سرمایه گذاری برای بهبود امکانات تولید در میادین نفتی و حل و فصل برخی عوامل ریسک سیاسی دارد.

وحید شیخ، تحلیلگر مودیز، می‌گوید که ایران سعی خواهد کرد صادرات به چین را افزایش دهد، اما رقابت در منطقه با عربستان سعودی مانع این امر خواهد شد. عربستان هم اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین است. «چین احتمالا واردات نفت خود را در مقدار کنونی نگه می‌دارد تا روابطش با هر دو کشور (ایران و عربستان) صدمه نبیند».

مانع دیگر برای ایران، زیرساختار قدیمی صنعت نفتش است. متخصصان می‌گویند این کشور نیاز به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای به روز کردن زیرساخت‌ها دارد.

شیخ می‌افزاید: «بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر قادر به سرمایه گذاری نیستند به دلیل اینکه قیمت پایین نفت درآمد آن‌ها را کاهش داده است. این شرکت‌ها باید هزینه‌هایشان را دست کم در سال ۲۰۱۶ کاهش دهند.

ایران تلاش خواهد کرد سهم خود را در تامین نفت پالایشگاههای اسپانیا و ایتالیا، که خریداران نفت روسیه نیز هستند، باز پس گیرد. ایران همچنین امیدوار است نفت بیشتری به آسیا، خصوصا چین، صادر کند. در حالیکه عربستان سعودی بزرگ‌ترین تامین کننده نفت چین است، چین نیز بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و خرید نفت از ایران را پس از اینکه در دسامبر ۲۰۱۱ آمریکا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را با هدف محدود کردن صادرات نفت ایران شدت داد، ادامه داد.

در هر صورت، توانایی ایران برای افزایش صادرات نفت به بازارهای جهانی به توانایی این کشور در یافتن مشتریان جدید و نیاز مشتریان کنونی‌اش بستگی دارد. ایران نمی‌تواند تنها وابسته به چین باشد. به علاوه، شرکت‌های نفتی در آمریکا از سرمایه گذاری در ایران منع شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که انتخابات مجلس ایران که قرار است این ماه برگزار شود مشخص می‌کند آیا تندرو‌ها یا اصلاح طلبان قدرت را به دست خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG