لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

مذاکرات نفتی اوپک و روسیه بدون حضور ایران و عراق


وزرای نفت کشورهای عضو اوپک و روسیه روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در قطر دیدار می کنند تا موضوع کاهش تولید نفت را مذاکره کنند. این در حالی است که وزرای نفت ایران، عراق و نیجریه در این اجلاس غایب خواهند بود.

این دیدار دو هفته مانده به اجلاس سالانه وزرای نفت اوپک برگزار می شود.

دو ماه پیش اعضای اوپک و روسیه بصورت ضمنی توافق کردند که تولید خود را کاهش دهند تا قیمت نفت افزایش یابد.

این در حالی است که ماه گذشته تولید نفت اوپک بنا به آمار خود این سازمان برای سومین ماه متوالی افزایش یافت و به رقم ۳۳ میلیون و ۶۴۳ هزار بشکه در روز رسید. حتی آژانس بین المللی انرژی تخمین زده است که تولید واقعی اعضای اوپک ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بوده است.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ چهارشنبه ۲۶ آبان ماه از قول منابع اوپک گزارش داد که عربستان، ایران و عراق مردد هستند که چگونه با ایده کاهش تولید نفت برخورد کنند.

در اجلاس دو ماه قبل اعضای اوپک در الجزایر، توافق ضمنی شد که تولید این سازمان به ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

ایران می گوید که تولید خود را تقریبا به دوران پیش از تحریمها رسانده و تا سقف ۴ میلیون بشکه در روز ادامه خواهد داد.

عراق نیز میگوید که اوپک تولید روزانه این کشور را ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از رقم واقعی اعلام میکند و هرگز به رقم تولید کمتر از ۴.۸ میلیون بشکه راضی نخواهد شد. از طرفی این کشور استدلال می کند که درگیر نبرد با داعش است و نیاز مبرم به دلارهای نفتی دارد.

دو عضو دیگر اوپک، نیجریه و لیبی که بخاطر ناآرامیهای داخلی تولید خود را کاهش داده اند نیز می گویند که نباید انتظار داشت که آنها تولید خود را افزایش ندهند.

از طرفی روز گذشته خبرگزاری رویترز از قول مقامات آگاه گزارش داد که عربستان با توجه به پیروزی دونالد ترامپ و احتمال اعمال تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران یا برهم خوردن توافق هسته‌ای که تحریمهای نفتی ایران را احیا می کند، مردد مانده است که آیا به توافق کاهش تولید نفت بپیوندد یا اینکه چشم به فرصت افزایش سهم خود در بازارهای بین المللی نفت داشته باشد.

آنچه که آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است، در صورت عدم توافق اعضای اوپک و روسیه بر سر کاهش تولید، وجود نفت مازاد در بازارهای بین المللی برای سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و قیمت نفت همچنان پایین خواهد ماند.

با اینحال الکساندر نواک که قرار است پنج شنبه به ایران سفر کند و از آنجا برای دیدار با اعضای اوپک راهی قطر شود، امروز اعلام کرد که شانس توافق نفتی بالا است و این کشور آماده است که تصمیم بر کاهش تولید نفت را حمایت کند.

XS
SM
MD
LG