لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی: تقاضای نفت در سال آینده ۱.۲ میلیون بشکه‌ افزایش می‌یابد


آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه درروز افزایش می یابد.

به گزارش روز سه شنبه رویترز، فاتح بیرول، رییس آژانس بین المللی انرژی گفت انتظار دارد بازارهای جهانی نفت در نیمه دوم سال آینده به تعادل برسند مگراینکه تغییری در عرضه اتفاق بیفتد که باعث بالا رفتن قیمتها شود وعرضه کنندگان را به تولید در سطح قبلی وادار کند.

رییس آژانس بین المللی انرژی اضافه کرده است: اگر افزایش قیمتی در نتیجه تصمیم اوپک به کاهش تولید رخ دهد، بایستی منتظر پاسخی از سوی تولید انواع نفت پرهزینه باشیم.

اعضای اوپک و دیگر تولید کنندگان شامل روسیه چندین ماه است در حال مذاکره به منظور همکاری در مورد کاهش عرضه با هدف تقویت قیمتها هستند که هنوز کمتر از ۵۰ درصد قیمتهای دو سال پیش است.

اوپک ماه گذشته در تصمیمی به رهبری عربستان سعودی توافق کرد تولید را کاهش دهد. این تصمیم باعث افزایش شدید قیمتها شد.

این تصمیم اوپک که باهدف تثبیت بازار صورت گرفت نخستین بار از سال ۲۰۰۸ تاکنون اتخاذ شده است و قرار است در نشست ۳۰ نوامبر در وین نهایی شود.

برخی تحلیلگران معتقدند پافشاری عراق مبنی براینکه باید ازکاهش تولید مستثنی شود ممکن است اجرای توافق اوپک را با مشکل مواجه کند. جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، روز یکشنبه گفت کشورش نباید در این تصمیم مشارکت کند زیرا این کشور درگیر جنگ با داعش است.

در طول دو سال گذشته، تولید بر تقاضا پیشی گرفته است به طوریکه افزایش عرضه باعث سقوط قیمتها از بیش از ۱۰۰ دلار درهر بشکه در ژوئن سال ۲۰۱۴ به کمتر از ۳۰ دلار درهر بشکه در ابتدای سال جاری شد که در ۱۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در حال حاضر، قیمت نفت حول و حوش ۵۰ دلار درهر بشکه است.

در کنار آهنگ آهسته رشد تقاضای جهانی برای نفت، انرژیهای دیگر نیز به سرعت جایگاه خود را در بازارهای بین المللی باز می کنند. به غیر از رشد تقاضا برای گاز، انرژیهای تجدید پذیر پاسخگوی بخشی از رشد تقاضای جهانی به منابع انرژی هستند. آژانس بین المللی انرژی امروز در گزارشی که در سایت رسمی خود منتشر کرده، پیش بینی خود در مورد گسترش انرژی‌های نو را در پنج سال آینده تا حد زیادی افزایش داد که عمدتا به دلیل حمایت کشورهای بزرگ و کاهش شدید هزینه‌ها می باشد. سال گذشته، منابع تجدیدپذیربا پشت سر گذاشتن زغال سنگ تبدیل به مهمترین منبع تولید برق در جهان شدند.

گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد منابع تجدیدپذیر انرژی در بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۲۱ رشدی ۱۳ درصدی خواهند داشت که بیش از رقم پیش بینی شده در سال گذشته است و مهمترین دلیل آن سیاستهای حمایتی در ایالات متحده، چین، هند، و مکزیک می باشد.

سال گذشته نقطه عطفی برای انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب شد زیرا اینگونه انرژی ها، عمدتا بادی و خورشیدی، بیش از نیمی از ظرفیت تولید برق در جهان را شامل شدند و با افزایشی ۱۵ درصدی نسبت به سال ماقبل آن، به رکورد ۱۵۳ گیگاوات دست یافتند.

XS
SM
MD
LG