لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

یک هیات بلندپایه دانشگاهی آمریکا به ایران «سفر کرد»


اعضای این هیات دانشگاهی آمریکا از شماری از دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه تهران بازدید کرده اند.
اعضای این هیات دانشگاهی آمریکا از شماری از دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه تهران بازدید کرده اند.

موسسه بين‌المللی تعليم و تربيت، مستقر در نيويورک، اعلام کرد که هفته گذشته يک هيات بلندپايه از نمايندگان ارشد موسسات آموزش عالی آمريکا با سفر به تهران با نمايندگان ۱۳ دانشگاه و موسسه علمی ايران برای افزايش همکاری‌های دانشگاهی بين دو کشور گفت‌وگو کردند.

در بيانيه مطبوعاتی که موسسه بين‌المللی تعليم و تربيت در وبسايت خود در روز پنجشنبه ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) منتشر کرد، از ابتکار تازه برای احياء و گسترش گفت‌وگوهای علمی و دانشگاهی بين ايران و آمريکا خبر داده است.

طبق اين بيانيه، دکتر آلن گودمن، ریيس و مدير عامل اجرايی موسسه بين‌المللی تعلیم و تربیت، رياست اين هيات را بر عهده داشته است. همچنين نمايندگانی از دانشگاه‌های پيتزر (Pitzer) و راتگرز (Rutgerz)، دانشگاه‌های ايالتی بال ( Ball)، وين (Wayne)، نيوجرسی و کارولينای جنوبی، به اتفاق شماری از اعضای موسسه بين‌المللی تعليم و تربيت در اين هيات حضور داشتند.

دکتر آلن گودمن در اين زمينه گفته است: «ديپلماسی آموزشی در صف مقدم تلاش‌ها برای بازکردن باب گفت‌وگو بين دو کشور قرار دارد، حتی پيش از این که روابط ديپلماتيک بين دو کشور برقرار شود».

وی اضافه کرده است: «چنين رويکردی در برقراری روابط ديپلماتيک با چين و ويتنام هم نقش ايفا کرد و موسسه بين‌المللی تعليم و تربيت که در سال‌های اخير پيشگام اين‌گونه اقدام‌ها در ميانمار و کوبا بوده، اکنون نيز تلاش‌های خود را متوجه ايران کرده است».

اين بيانيه مطبوعاتی اضافه کرده است: «اين هيات دانشگاهی در مدت اقامت در ايران از دانشگاه‌ها و موسسات تحقيقاتی ايران در شهرهای تهران، اصفهان و شيراز ديدار کرده است».

طبق اين گزارش، هيات دانشگاهی آمريکا از دانشگاه‌های تهران، بهشتی، علامه طباطبايی، شيراز، صنعتی شريف، صنعتی اصفهان و همچنين از چند موسسه تحقيقاتی از جمله «رويان» ديدار کرد.

مؤسسه بين المللی تعليم و تربيت پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ تاسیس شد
مؤسسه بين المللی تعليم و تربيت پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ تاسیس شد

موسسه بين‌المللی تعليم و تربيت در آمريکا می‌گويد، اعضای اين هيات همچنين با مقام‌های وزارت علوم و تحقيقات ديدار کرده‌اند.

طبق گزارش موسسه یاد شده، در سال تحصيلی ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجوی ايرانی در دانشگاه‌های آمريکا مشغول به تحصيل بوده‌اند و در همين مدت يک هزار و ۴۰۰ استاد دانشگاه ايرانی نیز در دانشگاه‌های آمريکا حضور داشته‌اند.

طبق اين گزارش، دانشجويان ايرانی در رتبه ۱۲ دانشجويان خارجی قرار دارند که در آمريکا مشغول به تحصيل هستند.

موسسه بين‌المللی تعليم و تربيت در آمريکا می‌افزايد اين در حالی است که در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) بيش از ۵۱ هزار دانشجوی ايرانی در آمريکا مشغول به تحصيل بودند و از اين نظر دانشجويان ايرانی رتبه اول دانشجويان خارجی مشغول به تحصيل در آمريکا را داشتند.

موسسه بين‌المللی تعليم و تربيت پس از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ توسط موری بولتر، برنده جايز نوبل و رييس دانشگاه کلمبيا، اليهو روت، يکی از وزرای امور خارجه آمريکا، و استفان دوگان استاد علوم سياسی کالج شهر نيويورک تاسيس شد.

XS
SM
MD
LG