لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

ده‌ها کشته در پی حمله اسلام‌گرايان به پست‌های بازرسی ارتش مصر


پيکارجويان اسلام گرا روز چهارشنبه ۱۰ تیر در شبه جزيره سينا به تعدادی از پست های بازرسی ارتش و پليس مصر حمله کرده و به گفته منابع امنيتی در اين حملات که شامل بمب گذاری انتحاری بود، ده ها سرباز و پلیس کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين حملات هماهنگ در صبح روز چهارشنبه و درست يک روز پس از آن اتفاق می افتد که عبدالفتاح سيسی رييس جمهور مصر در مراسم تشييع جنازه دادستان کل کشور هشدار داد از اين پس با اسلام گرايان با شدت عمل بيشتری برخورد خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، منابع نظامی مصری می گویند، دستکم ۵۰ نفر در این حملات کشته شده اند، این در حالی است که به گزارش شبکه الجزیره دستکم ۷۰ نفر در این حملات کشته شده اند.

طبق این گزارش، دامنه و شدت اين حملات نشانه ای است از توانايی و برنامه ريزی از پيش طراحی شده گروههای مسلح که با ارتش و نيروهای پليس مصر در ناحيه سينا می جنگند. ولی از دو سال پيش و زمانی که حکومت جديد مصر به رياست جمهوری عبدالفتاح سيسی منابع و نيروی بيشتری به اين درگيريها اختصاص داده دامنه حملات اين گروهها افزايش يافته است.

يکی از گروههای وابسته به «حکومت اسلامی» در مصر مسئوليت اين حملات را پذيرفت و گفت پيکارجويان اين گروه به طور همزمان به ۱۵ موضع ارتش و پليس حمله کرده و سه بمب گذاری انتحاری توسط انفجار خودرو نيز اجرا کردند که هدف دو مورد از آنها پست های بازرسی و يک مورد ديگر باشگاه افسران در شهر (العريش) عريش بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، صحت اطلاعات و ادعاهای مطرح شده در اين بيانيه را که در يک حساب کاربری فيسبوک وابسته به اين گروه منتشر شده است هنوز نمی توان تاييد کرد.

به غير از حمله به باشگاه افسران در شهر عريش، ساير حملات در شهر شيخ زويد روی داد و به گفته مقامات امنيتی مصر حداقل شش پست بازرسی ارتش و پليس را هدف گرفته اند. در اين حملات تعدادی از سربازان به اسارت گرفته شده، مقداری اسلحه و مهمات و خودروهای نظامی و نفربرهای زرهی را نيز به غنيمت گرفته اند.

مقامات امنيتی مصر که به خاطر حساسيت اين موضوع حاضر نشدند نامشان فاش شود، می گويند در اين حملات حداقل ۵۰ نفر از پرسنل ارتش و پليس کشته و ۵۵ نفر ديگر مجروح شده اند.

ژنرال محمد سمير، سخنگوی نيروهای مسلح مصر روز چهارشنبه گفت زد و خوردها هنوز ادامه دارد. در بيانيه او تعداد سربازان کشته شده ۱۰ نفراعلام شده است. با توجه به انتشار اخبار ضد و نقيض در مورد رقم تلفات هنوز نمی توان تعداد دقيق کشته ها و مجروحان اين حملات را با قطعيت اعلام کرد.

ژنرال سمير در بيانيه خود که در صفحه رسمی فيسبوک نيروهای مسلح منتشر شد، گفت حدود ۷۰ نفر از پيکارجويان اسلام گرا به ۵ پست بازرسی در ناحيه سينا حمله کرده و نيروهای ارتش ۲۲ نفر از آآنها را کشته و سه خودروی آنها را که به سلاح های ضد هوايی مسلح بود منهدم کرده اند.

اواخر روز چهارشنبه ژنرال سمير در صفحه فيسبوک خود افزود که نيروهای ارتش به دو نقطه تجمع پيکارجويان در شمال ناحيه سينا حمله کرده و آنها را به طور کامل نابود کرده اند. او افزود:«نيروهای هوايی مصر همزمان با ادامه درگيری به مواضع پيکارجويان حمله کرده است.» ولی در مورد تعداد تلفات آنها رقم جديدی را اعلام نکرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس يادآوری می کند طی دو سال گذشته مجموعه ای از حملات پيچيده و موفقيت آميز به مواضع ارتش مصر صورت گرفته و يک گروه محلی وابسته به گروه «حکومت اسلامی» مسئوليت بخش زيادی از اين حملات را برعهده گرفته است.

مقامات نظامی مصر گفتند که تعداد زيادی از پيکارجويان پاسگاه پليس اصلی شهر شيخ زويد را در محاصره گرفته و با شليک خمپاريه و آرپی چی با تعداد اندکی از ماموران پليس در داخل ساختمان در حال زد و خورد هستند.

به گفته مقامات نظامی دو مورد از شش پست بازرسی که روز چهارشنبه مورد حمله قرار گرفته کاملا نابود شده اند. تعداد نفرات مستقر در هر يک از اين پست های بازرسی به طور متوسط بين ۵۰ تا ۶۰ نفر است. گروه وابسته به «خلافت اسلامی» در بيانيه خود می گويد دو مورد از اين پست های بازرسی با بمب گذاران انتحاری سوار بر خودرو مورد حمله قرار گرفته اند.

دو روز پيش هشام برکات دادستان کل مصر بر اثر بمب گذاری در اتومبيلی که مسير حرکت خودروی او پارک شده بود به قتل رسيد. روز گذشته نيز عبدالفتاح سيسی ريييس جمهور مصر وعده داد سرکوب گروههای اسلامی را که از دو سال پيش آغاز شده تشديد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG