لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۲

خامنه‌ای: حملات عربستان به یمن بدترین نوع تروریسم است


رهبر جمهوری اسلامی ضمن انتقاد از سیاستهای آمریکا و سازمان ملل درباره بحران یمن و سوریه و همچنین مبارزه با تروریسم، مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن و به گفته او «کشتارهای دسته‌جمعی مردم» را «بد‌ترین نوع تروریسم» خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۵ آبان در دیدار با سائولی نینیستوو رئیس‌جمهوری فنلاند گفت که مقابله با تروریسم «نیازمند اراده جدی همه کسانی است که در قدرت‌های بین‌المللی نفوذ دارند و عقلای جهان، و دولت‌ها و قدرتمندانِ با شرف دنیا باید برای علاج این پدیده، فکر و اقدام کنند».

وی سخنان و اقدامات آمریکا و برخی دولت‌های دیگر در مبارزه با تروریسم را جدی ندانست و گفت که این دولت‌ها «همه مسائل را بر اساس منافع خود محاسبه می‌کنند و به فکر ریشه‌کن کردن بیماری تروریسم چه در عراق و چه در سوریه نیستند».
آقای خامنه‌ای با اشاره به مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن افزود: «تروریسم فقط به معنای اقدامات تروریستیِ گروه‌های غیررسمی نیست».

وی تاکید کرد: «بلکه کشتارهای دسته‌جمعی مردم به‌دست برخی دولت‌ها مانند حمله سعودی به مردم در مجلس عزاداری در یمن با صد‌ها کشته و زخمی نیز بد‌ترین نوع تروریسم است که به رغم گذشت یک سال و هفت ماه از اینگونه اقدامات، هیچ اراده جدی برای مقابله با آن دیده نمی‌شود».

به باور برخی از کار‌شناسان، ‌رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی در جریان درگیری‌های یمن و سوریه، به جنگ نیابتی میان دو کشور بدل شده‌ است.

ایران در یمن از شیعیان حوثی حمایت می‌کند که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن را که دولتش هنوز مشروعیت بین‌المللی دارد، مجبور به ترک پایتخت کردند.

در مقابل حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به شورشیان حوثی از بهار گذشته آغاز شده و در این زمان بین هفت تا ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که شمار قابل توجهی از آن‌ها نیز غیرنظامی هستند.

در سوریه نیز جمهوری اسلامی اصلیترین مدافع بشار اسد محسوب می‌شود و در مقابل عربستان سعودی از مخالفان آقای اسد حمایت می‌کند.

درهمین حال رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به «پافشاری» آمریکا و برخی دولت‌های دیگر بر کناره گیری بشار اسد از قدرت گفت که «برای پایان دادن به جنگ، باید شروع‌کننده و عوامل جنگ‌افروزی مشخص شوند».

مقامات ایران باقی ماندن آقای اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در قدرت، یعنی تا سال ۲۰۲۱را «خط قرمز» جمهوری اسلامی خوانده‌اند.

این درحالی است که آمریکا تاکنون برای کناره گیری بشار اسد از قدرت و انتقال قدرت به یک دولت چندحزبی در سوریه پافشاری کرده است.

XS
SM
MD
LG