لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

دادستان مشهد از لغو موقت همه کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی خبر داد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

دادستان مشهد اعلام کرد که با تصمیم دادگستری خراسان رضوی و تا زمان مشخص شدن «چارچوبی» برای برگزاری کنسرتهادر شورای فرهنگ عمومی استان،هیچ کنسرتی در این استان برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامعلی صادقی روز جمعه، ۱۵ خرداد، گفت که«گلایه‌های مختلفی »از سوی «حوزه علمیه و علما»درباره مشکلات « محتوا و اجرای کنسرت‌ها» و « نحوه حضور شرکت‌کنندگان» به دادستانی اعلام شده است.

وی تاکید کرد که «این گلایه‌ها قابل تایید است و تاکنون اتفاقات اخلاقی ناگواری در حین اجرا یا بعد از اجرای کنسرت‌ها رخ داده است».

به گفته آقای صادقی،دادگستری استان خراسان رضوی پس از اعلام این «گلایه‌ها»تصمیم گرفته تا برای «پیشگیری» از «آسیب‌های موجود» و «اجراهای توام با مشکلات اخلاقی»، تا زمان «تعیین چارچوبی» برای برگزاری کنسرتها در شورای فرهنگ عمومی استان،فعلا کنسرت‌ها برگزار نشوند.

بنا بود روز جمعه کنسرت سالار عقیلی در سبزوار برگزار شود اما این کنسرت با حکم دادستان این شهر لغو شد. محمد علی‌آبادی،رئیس اداره ارشاد سبزوار، از دادستانی خواسته تا دلایل لغو این کنسرت را اعلام کند.

با این حال دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت که موضوع عدم برگزاری کنسرت‌ تا تصمیم گیری در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، به دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل ارشاد و ادارات ارشاد شهرستان‌ها اعلام و از آنها خواسته شده تا از صدور مجوز و فروش بلیت برای کنسرتها خودداری کنند.

وی اضافه کرد:« اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها به هر دلیلی که خودشان می‌دانند ممنوعیت در اجرای کنسرت‌ها را رعایت نمی‌کنند و با فروش بلیت و اخذ پول از مردم توقعی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند».

دادستان مشهد تاکید کرد که «خود این دستگاه‌ها باید پاسخگوی گلایه‌های مردم باشند».

استان خراسان رضوی در ماه‌های گذشته به دلیل لغو متعدد و پی در پی کنسرت‌های موسیقی از جمله کنسرتهای شهرام ناظری، و کیهان کلهر خبرساز بوده بوده است.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، روز دوشنبه ۱۷ خرداد، در مصاحبه با روزنامه شرق به صورت تلویحی ممنوعیت برگزاری کنسرت در این استان را تأیید کرده بود.

در سال‌های گذشته و پس از مخالفت‌های احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده کنونی ولی فقیه در خراسان رضوی، تعدادی از کنسرت‌ها در مشهد و دیگر شهرهای این استان خراسان لغو شده بود.

اقدام متولیان قضایی برای جلوگیری از برگزاری برخی کنسرت‌ها، تا کنون چندین بار مقام‌های قوای مجریه و قضائیه را رو در روی هم قرار داده است.

وزیر ارشاد روز ۱۶ خرداد نیز دخالت دادستان‌ها را «مانع اصلی» برگزاری برخی کنسرت‌ها خوانده و از نامه‌نگاری با مقام‌های این نهاد برای اجرای کنسرت‌های مجوزدار خبر داده بود.

در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه ۲۳ خرداد، با تأکید بر جلوگیری از برگزاری کنسرت‌های «خلاف عفت عمومی»، اعلام کرده بود اگر برگزارکنندگان کنسرت‌ها در این زمینه تعهد ندهند، دادستان‌ها از برگزاری کنسرت جلوگیری می‌کنند.

هیئت دولت ایران در جلسه ۱۳ تیرماه خود با پیشنهاد وزارت ارشاد ماده (۲۰) «آیین‌نامه اماکن عمومی» را اصلاح کرد.

بر اساس آیین‌نامه قبلی «اماکن عمومی» برگزاری هر نوع مجلس جشن و عروسی، مهمانی، شب‌نشینی و امثال آن و یا اجرای هر گونه برنامه هنری و نمایشی در اماکن عمومی علاوه بر لزوم تأیید محتوای برنامه توسط وزارت ارشاد، مستلزم کسب «اجازه مخصوص» از اداره اماکن بود.

با وجود این مصوبه مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح، روز پنجشنبه ۳۱ تیر، در دستوری رسمی از نیروی انتظامی خواسته بود که «مأموریت» خود در «برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی» در محل برگزاری کنسرت‌ها را «با جدیت» انجام دهد.

XS
SM
MD
LG