لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

اردوغان از آمریکا به دلیل حمایت از کردهای سوریه انتقاد کرد


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه ۲۱ بهمن به شدت از این که آمریکا حزب اتحاد دموکراتیک، مهم‌ترین گروه‌ کرد‌های سوریه، را تروریست نخوانده انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان گفته است به دلیل همکاری آمریکا با گروه‌های کرد سوریه، اکنون منطقه به دریایی از «خون» تبدیل شده است.

آمریکا از زمانی که گروه حکومت اسلامی، داعش، دست به پیشروی در خاک عراق و سوریه زد، از حزب اتحاد مکراتیک و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق در جنگ علیه داعش حمایت می‌کند. این در حالی است که ترکیه این دو گروه کرد را جریان‌های «تروریستی» می‌داند.

رییس جمهوری ترکیه گفته است «ای آمریکایی‌ها، تا حالا چند بار به شما گفته‌ایم؟ آیا با مایید یا با گروه‌های تروریستی حزب اتحاد دمکراتیک و یگان‌های مدافع خلق هستید؟»

رجب طیب اردوغان اضافه کرده است: «از آنجا که آنها را (گروه‌های تروریستی) ندانسته‌اید، منطقه به دریایی از خون تبدیل شده است.»

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه گفته بود: «همان طور که می‌دانید ما حزب اتحاد دمکراتیک را یک گروه تروریستی نمی‌دانیم. البته ترکیه این حزب را تروریستی می‌داند و ما متوجه این مساله هستیم. اما حتی بهترین دوستان هم بر سر همه مسایل توافق ندارند.»

این اظهارات خشم مقام‌های ترکیه را در پی داشت، و وزارت خارجه ترکیه روز سه شنبه با احضار جان باس، سفیر آمریکا در آنکارا نسبت به اظهارات جان کربی اعتراض کرده است.

آمریکا و ترکیه بر سر نقش گروه‌های کرد سوریه در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی اختلاف نظر دارند.

این درحالی است که نیروهای مسلح یگان‌های مدافع خلق با پشتیبانی گروه‌های شورشی عرب طی روزها اخیر توانسته‌اند یک فرودگاه و یک شهر در شمال سوریه را به تصرف خود در بیاورند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، نیروهای کرد توانسته‌اند تنها فرودوگاه نظامی را که در استان حلب در اختیار پیکارجویان اسلامگرا بود، تصرف کنند.

در همین حال، کرد‌های سوریه روز چهارشنبه دفتر نمایندگی خود در مسکو را افتتاح کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تحول ترکیه را بیشتر نگران کرده است.

دولت ترکیه حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق را بخشی از حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ کا کا می‌داند.

ترکیه نگران است که تشکیل اقلیم خودمختار کردستان سوریه در کنار مرزهایش باعث افزایش مطالبات کردهای ترکیه شود.

XS
SM
MD
LG