لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه


طرفداران رجب طیب اردوغان در استانبول.
طرفداران رجب طیب اردوغان در استانبول.

گزارش های رسانه های ترکیه حاکی است که رجب طيب اردوغان در نخستين انتخابات مستقيم رياست جمهوری این کشور با رای مردم، اکثريت آراء را به دست آورده و در اين انتخابات پيروز شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين اولين بار است که رييس جمهور با رای مستقيم مردم انتخاب می شود و انتظار می رود ۵۳ ميليون نفر از ۷۶ ميليون واجد شرايط رای، در اين انتخابات شرکت کرده باشند.

گزارش ها حاکی است پس از آن که تلويزيون ترکيه اعلام کرد که رجب طيب اردوغان با کسب ۵۱.۸ درصد آرا در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده، طرفدارانش با در دست داشتن پرچم اين کشور در خيابان های آنکارا به جشن وشادمانی پرداختند.

رجب طيب اردوغان نيز در جمع صدها نفر از هواداران خود گفته است: «مردم اراده خود را نشان دادند.»

رجب طیب اردوغان تصریح کرده است که هدف او تقوبت جایگاه تشریفاتی سمت ریاست جمهوری خواهد بود.

براساس گزارش رسانه ها ترکیه هزاران نفر از طرفداران حزب عدالت و توسعه در برابر ستاد اين حزب در آنکارا تجمع کرده اند.

در همين حال گزارش حاکی است رييس هیات عالی انتخابات ترکيه نيز نتايج اعلام شده در رسانه ها در خصوص پيروزی رجب طيب اردوغان در انتخابات رياست جمهوری را تاييد کرده است.

با اين حال قرار است نتايج رسمی انتخابات رياست جمهوری ترکيه روز دوشنبه اعلام شود.

طبق اين گزارش ها،‌اکمل الدين احسان اوغلو، کانديدای اصلی رقيب رجب طيب اردوغان،‌ که بيش از ۳۸ درصد آرار را کسب کرده است در پيامی پيروزی رجب طيب اردوغان را تبريک گفته است.

به گزارش آسوشيتدپرس، صلاح‌الدين دميرتاش، نامزد مورد حمايت اقليت کرد در انتخابات رياست جمهوری نيز در حدود ۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده است.

رجب طيب اردوغان، ۶۰ ساله، از سال ۲۰۰۳ تاکنون نخست وزيری ترکيه برعهده داشته است. وی برای يک دوره پنج سال ريیس جمهوری ترکيه خواهد بود.

در حالی رجب طيب اردوغان در انتخابات رياست جمهوری ترکيه از رقيبان خود در انتخابات رياست جمهوری پيش افتاده است که طی يکسال گذشته دولت وی در عرصه داخلی از سوی مخالفان به سواستفاده از قدرت متهم شده بود.

XS
SM
MD
LG