لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

سیاری: هیچ موشکی از آبهای ایران به سمت سوریه شلیک نشده است


حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران
حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گزارش‌ها درباره شلیک موشک‌های روسی از آبهای ایران به سوریه را تکذیب کرده و گفته است که این موشک‌ها از «۲۰ درصد» از دریای خزر که در اختیار ایران است، شلیک نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حبیب الله سیاری روز یکشنبه، اول آذر، ضمن اعلام آمادگی برای اعزام ناوهای ایرانی به سوریه در عین حال اعلام کرد که «برنامه ای برای اعزام ناو جنگی به سوریه نداریم.»

وزارت دفاع روسیه روز جمعه، ۲۹ آبان، اعلام کرده بود که ۱۸ موشک را از دریای خزر به سوی مواضع داعش در سوریه شلیک کرده است.

براساس این گزارش، این موشک‌ها پس از عبور از فضای ایران و عراق به هدف‌های مورد نظر در سوریه اصابت کرده‌اند.

درهمین حال برخی از وب سایتهای خبری در ایران، فیلمی را منتشر کرده‌اند که براساس آنان یک بمب افکن روسی تعدادی موشک کروز را در آسمان استان خوزستان و برای شلیک به سمت سوریه‌‌ رها کرده است.

با این حال رسانه‌های ایران، روز شنبه به نقل از «یک مقام آگاه در نیروهای مسلح ایران» اعلام کردند که «هیچ موشک کروزی از آبهای سرزمینی ایران» در دریای خزر و «فضای آسمان ایران» به سوریه شلیک نشده است.

در همین حال فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفت: «۲۰ درصد از دریای خزر دست ماست... و هیچگونه پرتابی از این منطقه صورت نگرفته است... همچنین اجازه ورود هیچ کشتی نظامی به این ۲۰ درصد را نمی‌دهیم.»

پیش از این نیز گزارشهایی درباره عبور موشک های روسی از آسمان ایران منتشر شده بود.

درهمین حال اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه، ۱۷ مهر، اعلام کرده بود که چهار موشک کروز روسیه به دلیل بروز اختلال در عملکردشان به جای سوریه در خاک ایران فرود آمده اند.

مقامهای روسیه و سخنگوی وزارت خارجه ایران این اظهارات را رد کرده بودند.

با این حال حسین علایی، فرمانده اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران، روز سه شنبه، ۲۶ آبان، گفته بود: «استفاده روسیه از ناوهای مستقر در دریای مازندران برای حمله به مواضع داعش در سوریه، به مفهوم نا‌امن شدن آسمان ایران برای پرواز هواپیماهای عبوری از فضای ایران بود که در کوتاه مدت باعث نگرانی شرکت‌های هواپیمایی برای عبور پرواز‌هایشان از آسمان ایران شد.»

جمهوری اسلامی ایران از عملیات نظامی روسیه در سوریه حمایت کرده است. در همین حال در روزهای گذشته فیلمی از اسکورت یک جنگنده روسی توسط یک جنگنده ایرانی منتشر شده است.

حسین چیت فروش، مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران، روز شنبه گفت که امکان اسکورت توپولوف روسی توسط جنگنده‌های ارتش ایران وجود دارد.

آقای سیاری در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که ناوگروه سی و هفتم نیروی دریایی ارتش ایران از دهم آذر جایگزین ناو گروه سی و ششم این نیرو در «آبهای آزاد» خواهد شد.

براساس گزارش رسانه‌های ایران، ناو گروه سی و ششم نیروی دریایی ارتش حدود سه ماه پیش به خلیج عدن اعزام شده بود.

پیش از این آمریکا و عربستان سعودی درباره احتمال ارسال سلاح از سوی کشتی‌های جنگی ایرانی مستقر در خلیج عدن برای شورشیان شیعه حوثی در یمن هشدار داده‌اند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، یکم اردیبهشت، گفته بود «آمریکا در پیامی مستقیم به ایران هشدار داده از ارسال سلاح به یمن که می‌تواند امنیت کشتیرانی در منطقه را به خطر بیندازد خودداری کند».

با این حال فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران پیش از این دلیل حضور این نیرو درخلیج عدن را «حفظ منافع اقتصادی جمهوری اسلامی» در مقابله با دزدان دریایی ذکر کرده بود.

XS
SM
MD
LG