لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

اتحادیه اروپا یورش به دفاتر رسانه ها را در ترکیه محکوم کرد


اتحاديه اروپا روز يکشنبه ۱۴ دسامبر در بيانيه ای از اقدام دولت ترکيه در بازداشت شماری از روزنامه نگاران روزنامه زمان و يک شبکه تلويزيونی محکوم کرده و آن را «مغاير» با ارزش های اين اتحاديه دانسته است. وزارت امور خارجه آمريکا نيز از مقام های ترکيه خواسته است از آزادی رسانه و ديگر ارزش های دمکراتيک پاسداری کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فدريکا موگه رينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و يوهانس هان، مسئول «سياست گذاری کشورهای همسايه در اروپا و پذيرش اعضای جديد» در بيانيه مشترکی اين اقدام را «مغاير با ارزش های اتحاديه اروپا» خواندند.

بامداد روز يکشنبه ۲۳ آذر نيروهای امنيتی و پليس ترکيه در يک عمليات همزمان در ۱۳ شهر دست‌کم ۲۳ نفر را بازداشت کردند. سردبير روزنامه زمان، مدير شبکه خبری سامان‌يولو، تهيه‌کننده دو سريال تلويزيونی، يک کارگردان سريال‌های تلويزيونی و رئيس پيشين شعبه مبارزه با ترور اداره پليس در استانبول از جمله بازداشت‌شدگان روز يکشنبه هستند.

اين دو مقام ارشد اتحاديه اروپا تصريح کرده اند: تنها چند روز پس از ديدارمان از ترکيه که در ان بر رابطه ترکيه و اتحاديه اروپا تاکيد شد، اين عمليات و اقدام مغاير با ارزشها و معيارهای بنيانی است که ترکيه بر مبنای آنها می خواهد به عضويت اين اتحاديه درآيد.

اين بيانيه تاکيد کرده است که هرگونه اقدام مضاعفی برای پذيرش در اتحاديه اروپا به رعايت کامل حاکميت قانون و حقوق بنيادين وابسته است.

اين دو مقام ارشد اتحاديه اروپا گفته اند که نگرانی خود را در اين زمينه در نشست شورای اتحاديه اروپا در روز سه شنبه مطرح خواهند کرد. اين نشست در خصوص پذيرش اعضای جديد و ترکيه خواهد بود.

این در حالی است که برخی از رسانه های ترکیه بازداشت این روزنامه نگاران را بخشی از جنگ قدرت بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و فتح‌الله گولن، رهبر یک جنبش اسلامگرای مخالف دولت ترکیه می دانند.

طبق این گزارش ها روزنامه اسلام‌گرای زمان و شبکه تلویزیونی سامان‌یولو از رسانه‌های نزدیک به فتح‌الله گولن هستند.

آقای گولن که سال‌هاست در آمریکا زندگی می‌کند یکی از بانفوذترین رهبران دینی ترکیه به‌شمار می‌رود. اما در سال‌های اخیر اختلافات عمیق بین او و رجب طیب اردوغان سبب شده‌است دولت اسلام‌گرای آن کشور دست به پاکسازی گسترده‌ای در وزراتخانه‌ها، نیروهای پلیس، قوه قضائیه و سازمان‌های امنیتی و رسانه‌های دولتی بزند.

آقای اردوغان، فتح الله گولن و طرفدارانش را به تشکیل دولت موازی متهم کرده و تا کنون صدها تن از حامیان آقای گولن بازداشت و محاکمه شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی، وابسته به دولت ترکیه، در تحلیلی جداگانه با استناد به منابع خود می‌گوید که بازداشت این عده مربوط به پرونده‌ای است که در سال ۲۰۰۹ گشوده شد.

XS
SM
MD
LG