لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

هشدار بریتانیا به روسیه درباره احتمال تشدید تحریم‌ها علیه مسکو


بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال گفت وگو با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در محل سقوط هواپیما
بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا در حال گفت وگو با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در محل سقوط هواپیما

ديويد کامرون، نخست وزير بريتانيا،‌ به روسيه هشدار داده است در صورتی که رويکرد خود را در قبال سقوط بوئينگ ۷۷۷ خطوط هوايی مالزی تغييرندهد، تحريم‌های شديدتری عليه مسکو اعمال خواهد شد. در همين حال کشورهای غربی از روسيه خواسته اند تا جدايی طلبان اوکراينی را برای همکاری در تحقيقات تحت فشار قرار دهد.

ديويد کامرون در مطلبی در روزنامه ساندی تايمز تصريح کرده است که کشورهای عضو اتحاديه اروپا می بايست از اصول خود دفاع کنند.

وی اضافه کرده است : شاید زمان ان فرار سیده است که نشان دهیم که «قدرت، نفوذ و منابع مان به چه کار می آید.»

در همین حال، نخست وزير هلند نیز گفته است، ولاديمير پوتين، رییس جمهوری روسیه، تنها يک فرصت دارد که نشان دهد واقعا می خواهد در خصوص سقوط اين هواپيما کمک کند. بريتانيا نیز از همکاری نکردن روسيه در اين زمينه انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ مارک روت، نخست وزير هلند، روز شنبه پس از گفت وگوی تلفنی خود با رييس جمهوری روسيه گفت:«او تنها يک فرصت دارد که نشان دهد که واقعا می خواهد کمک کند.»

در همين زمينه، وزير امور خارجه بريتانيا از رويکرد روسيه برای کمک در خصوص سقوط هواپيما مالزيايی انتقاد کرده است.

فيليپ هاموند گفته است که «جهانيان» نظاره گر اقدامات روسيه در خصوص سانحه سقوط هواپيمای خطوط هوايی مالزی است. وی گفته است روسیه از نفوذ خود برای تحت فشار قرار دادن جدایی طلبان استفاده نکرده است.

هواپيمای «ام .اچ ۱۷» خطوط هواپيمايی مالزی با ۲۹۸ سرنشين روز پنجشنبه ۱۸ ژوئيه در شرق اوکراين سرنگون شد و تمامی سرنشينان آن کشته شدند. گزارش ها حاکی است که دست کم ۱۸۹ تن از کشته شدگان شهروند هلند بودند.

پيشتر دو مقام آمريکايی که نامشان فاش نشده به رويترز گفته بودند که اين هواپيمای بوئينگ ۷۷۷ ازآمستردام عازم کوالالامپور در پرواز بوده و به هنگام عبور از آسمان اوکراين، با شليک يک موشک زمين به هوا جدايی طلبان سرنگون شده است.

گزارش ها حاکی است که بازرسان سازمان امنیت و همکاری اروپا که به محل سقوط این هواپیما اعزام شده‌اند ، گفته اند که جدایی طلبان طرفدار روسیه از دسترسی کامل آنها به بقایای هواپیما و مناطقی که تکه های لاشه هواپیما در آن پراکنده شده، جلوگیری کرده‌اند.

پس از آن که روز گذشته باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا گفت که سقوط هواپيمای مالزيايی نشان داد که زمان پايان دادن به درگيری در اوکراين فرا رسيده است،‌ آلمان به روسيه هشدار داده است که اين آخرين فرصت برای مسکو است که نشان دهد واقعا خواهان پايان يافتن درگيری است.

در همين زمينه، گزارش ها حاکی است که آنگلا مارکل، صدر اعظم آلمان، روز شنبه با ولاديمير پوتين تلفنی گفت وگو کرده و از او خواسته است تا در خصوص تحقيق درباره سقوط هواپيما مالزی همکاری کند.

فرانک والتر اشتاين‌ماير، ‌وزير امور خارجه آلمان، به يک روزنامه آلمانی گفته است: «مسکو احتمالا آخرين فرصت را دارد تا نشان دهد درخصوص دستيابی به راه حلی جديت دارد.»

وزير امورخارجه آلمان تصريح کرده است: اکنون زمان آن است تا همه بينديشند که اگر تشديد تنش را متوقف نکنند، چه اتفاقی ممکن است بيفتد.

در همین حال، اوکراین در بیانیه ای در روز شنبه اعلام کرد که شبه‌نظامیان «با کمک و حمایت روسیه» سعی دارند شواهد و مدارک موجود در محل سقوط را از بین ببرند.

جدايی طلبان طرفدار روسيه، نيروهای دولت اوکراين را به سرنگونی اين هواپيما متهم می کنند و در مقابل دولت اوکراین نیز این گروه ها را مسئول می داند.

XS
SM
MD
LG